95
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

سه‌گانه، و تقسیم دوگانه. روایت معروفی را مرحوم کلینی در الکافی نقل کرده که پیامبر خدا صلی الله علیه و اله صبر را بر سه نوع تقسیم کرده است: صبر هنگام مصیبت، صبر بر طاعت و صبر از معصیت.۱ در برخی از روایات نیز تقسیم دوگانه‌ای از صبر ارائه شده است. امام علی علیه السلام صبر را بر دو قسمِ صبر بر خوشایند و صبر بر ناخوشایند تقسیم کرده است.۲

نگاهی به روایات دو دسته، نشان می‌دهد که روایات دسته نخست نیز با این روایات تنافی ندارند؛ چراکه همه آنها جزء قسم صبر بر مصیبت به شمار می‌روند. با تحلیل دقیق روایات تقسیمی مشخص می‌شود که اقسام سه‌گانه صبر، به دو گروه تقسیم می‌شوند: «امور خوشایند» و «امور ناخوشایند». طاعت و مصیبت در گروه امور ناخوشایند قرار می‌گیرند و معصیت، در گروه امور خوشایند. لذا روایت اقسام سه‌گانه، به روایت اقسام دوگانه برمی‌گردد و میان آنها تناقضی وجود ندارد. امّا برای یافتن نکته محوری، باید این تحلیل را ادامه دهیم. آنچه از تحلیل این دو قسم به دست می‌آید، این است که امور ناخوشایند را باید پذیرفت و انجام داد و امور خوشایند را باید ترک کرد؛ زیرا معمولاً طبع انسان و خواسته‌هایش، با مصلحت او هماهنگ نیست.۳ از این رو، انسان برای تأمین مصلحتش

1.. الصبرُ ثلاثةٌ: صبرٌ عندَ المُصیبَةِ، وصبرٌ عَلی الطاعةِ، وصبرٌ عَن المَعصیةِ (الكافی، ج۲، ص۹۱، ح۱۵؛ جامع الاخبار، ص۱۱۱؛ تنبیه الخواطر، ج۱، ص۴۰؛ الارشاد، ص۱۵۹؛ الفردوس، ج۲، ص۴۱۶، ح۳۸۴۶).

2.. الصبرُ صبران: صبرٌ عَلی ما تَکرَهُ، وصبرٌ عَمَّا تُحِبُّ (نهج البلاغة، حكمت ۵۵؛ غررالحكم، ح۱۸۶۲ و ۱۸۹۲).

3.. خداوند متعال در این باره می‌فرماید: (عَسَی أن تَکرَهوا شَیئاً وهُو خیرٌ لَکم وعَسَی أن تُحِبُّوا شیئاً وهو شَرٌّ لَکم) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۶).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
94

احادیث تفسیری هستند که در تبیین معنای صبر صادر شده‌اند. مثل روایتی که وقتی جبرئیل برای پیامبر خدا صلی الله علیه و اله از صبر سخن گفت، و حضرت از وی معنای آن را پرسید، وی بیان می‌داشت که صبر یعنی «همانندی حال انسان در سختی و ناخوشایندی با راحتی و خوشایندی، و شکایت نکردن از خدا».۱ شبیه آن نیز در روایتی دیگر آمده که شخصی خدمت امیر مؤمنان علیه السلام رسید و عرض کرد: مرا به یکی از وجوه نیکی سفارش کن تا با آن نجات یابم. امام علیه السلام در پاسخ وی، از یک منظر، مردم را به سه دسته زاهد، راغب و صابر تقسیم می‌کند و در باره صابر می‌فرماید: «وی کسی است که در قلب، تمنّای دنیا دارد؛ ولی نفس خود را از آن بازمی‌دارد».۲ در جامع الأخبار شعیری آمده که از امام جواد علیه السلام در باره صبر پرسیدند و ایشان در پاسخ فرمود: «شیءٌ لا شَکوی فیه؛ چیزی که در آن گلایه نباشد».۳

امّا دسته دوم، روایات تقسیمی هستند که به بیان گونه‌های صبر می‌پردازند. چند گونه تقسیم از صبر در روایات وجود دارد؛ تقسیم

1.. «مَا تفسیرُ الصبرِ»؟ قال: یصبرُ على الضَّراءِ کما یصبِرُ على السَّراءِ، وفِی الفاقَةِ کما یصبِرُ فِی الغَنَاء، وفِی البلاءِ کما یصبِرُ فِی العافیةِ، ولا یشکو خالقَهُ عندَ المخلوقِ بما یصِیبُهُ مِن البلاءِ (مشكاة الأنوار، ص۴۲۳).

2.. أیها السائلُ استَمِع ثُم استَفْهِم ثُم استَیقِنْ ثم استَعمِلّ؛ واعلَم أن الناسَ ثلاثةٌ: زاهدٌ وصابرٌ وراغبٌ فأما الزاهدُ فَقَد خَرَجَتِ الأحزانُ والافراحُ من قلبِهِ فلا یفرَحُ بِشئٍ مِن الدنیا و لا یأسَى عَلى شئٍ مِنها فاتَهُ، فهو مُستَریحٌ وأمَّا الصابرُ فإنَّهُ یتَمَنَّاهَا بِقَلبِهِ فَإذا نالَ مِنها ألجَمَ نفسَهُ عنها لسوءِ عاقِبَتِها وشَنآنِها، ... وأما الراغبُ فلا یبالی مِن أینَ جاءَتهُ الدنیا من حِلَّها أو [من] حَرامِها ولا یبالی ما دَنِسَ فیها عِرضَهُ وأهلَک نفسَه وأذهَبَ مُروءَتَهُ، فَهُم فِی غَمرَةٍ یضطَربِون (الكافی، ج۲، ص۴۵۵ ـ ۴۵۶).

3.. جامع الأخبار، شعیری، ص۱۱۲؛ بحار الأنوار، ج۷۱، ص۹۲.

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41366
صفحه از 223
پرینت  ارسال به