91
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

شریف (وبَشِّر الصَّابِرِین)۱ را نیز نگه‌داشتن نفس از اظهار جَزَع و بی‌تابی می‌داند. در باره آیه شریف (وأمُر أهْلَک بِالصلاةِ واصْطَبِر عَلَیها)۲ نیز می‌نویسد: یعنی نفست را بر نماز و سختی‌های آن وادار و اگر نفسَت به خاطر تن‌آسایی، برای ترک کردن آن با تو به مقابله برخاست، بر او غلبه کن و قصد نماز کن؛ و در صبر کردن، به نهایت تلاش کن تا ملکه تو شود و به همین جهت، از واژه اصطبار استفاده شده که دلالت بیشتری بر صبر دارد.۳

ابن اثیر در کتاب النهایة، ریشه صبر را حبس کردن دانسته و همین را علّت نامیدن روزه به «صبر» می‌داند. وی در جای دیگر، در باره صبور بودن خداوند می‌نویسد: «کسی که در انتقام گرفتن از اهل معصیت، شتاب نمی‌کند».۴

راغب در مفردات با تعبیر دیگری، صبر را به معنای امساک کردن در تنگنا می‌داند و می‌گوید: وقتی گفته می‌شود «صبرتُ الدابة» یعنی آن را بدون علف حبس کردم و وقتی گفته می‌شود: «صبرتُ فلاناً» یعنی او را در موقعیتی قرار دادم که هیچ راه خروجی از آن نیست. وی آن گاه به این جهت که انتظار کشیدن، از صبر کردن جدا نیست و بلکه خود نوعی صبر کردن است، بیان می‌دارد که گاهی در قرآن، از انتظار به صبر تعبیر می‌شود و شاهد آن را آیه شریف (فاصبِر لِحُکمِ رَبِّک)۵ دانسته و در تفسیر آن

1.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۵۵.

2.. سورۀ طه، آیۀ ۱۳۲.

3.. مجمع البحرین، ج۲، ص۱۰۰۳.

4.. النهایة، ج۳، ص۷.

5.. سورۀ دهر، آیۀ ۲۴.


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
90

صبر در لغت

ابن فارس در معجم مقاییس اللغة، سه ریشه برای واژه «صبر» برمی‌شمرد که یکی از آنها «حبس کردن» است. وی سپس در توضیح آن می‌نویسد: وقتی گفته می‌شود: «صبرت نفسی ذلک الأمر» یعنی آن را بر آن کار حبس کردم.۱ ابن منظور در لسان العرب، اصل صبر را «حبس کردن» دانسته و گفته که هر کس چیزی را حبس کند، درباره‌اش تعبیر «فَقَد صَبَرَه» آورده می‌شود. وی همچنین نام نهادن صبر بر روزه را از همین باب دانسته و دلیل آن را حبس کردن نفس از خوراک و نوشاب و شهوت در روزه می‌داند. سپس در جای دیگر می‌نویسد که صبر به معنی اکراه کردن نیز می‌آید و وقتی گقته می‌شود: «صَبَرَ الحاکمُ فلاناً علی یمینِ صَبراً» یعنی او را بر آن اکراه کرد و تعبیر «صبرت الرجل» هنگامی به کار می‌رود که با اکراه او را قسم داده باشی. وی در ادامه از باب تعریف به ضد، صبر را ضدّ جَزَع دانسته و به نقل از جوهری می‌نویسد: «صبر، حبس کردن نفس به هنگام جزع کردن است».۲

طریحی در مجمع البحرین نیز ریشه صبر را حبس کردن دانسته و بر اساس تضاد آن با جَزَع، آیات صبر را تفسیر کرده است. وی در باره آیه شریف: (واصبِر نَفَسَک مَعَ الذین یدعُونَ رَبَّهُم)۳ می‌گوید: یعنی خودت را در کنار آنان نگهدار و از آنان به سوی دیگران روی برنگردان. مراد از آیه

1.. معجم مقاییس اللغة، ج۴، ص۴۳۸.

2.. لسان العرب، ج۴، ص۴۳۸.

3.. سورۀ کهف، آیۀ ۲۸.

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41211
صفحه از 223
پرینت  ارسال به