23
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

نمونه، از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل می‌کنند که می‌فرماید:

۰.أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى خَيْرِ أَخْلَاقِ‏ أَهْلِ‏ الدُّنْيَا وَ الآخِرَةِ مَنْ عَفَا عَمَّنْ ظَلَمَهُ وَ أعْطي مَنْ حَرَمَه وَ وَصَلَ مَنْ قَطَعَهُ.۱

۰.آیا راهنمایی کنم شما را به بهترین اخلاق اهل دنیا و آخرت؟ کسی که ستم به خود را ببخشد و به کسی که از او دریغ کرده است عطا کند و با کسی که با او قطع رابطه نموده است، رفت و آمد کند.

در واقع، پیامبر گرامی اسلام برای برخی از رفتارها ارزش خاصی قائل است و آنها را از رفتارهای دیگر، برتر می‌داند؛ امّا اکثر روایات ذکر شده (مانند روایت «الجار»)، بدون استدلال لازم برای مکارم بودن آنها آورده شده است.

ب ـ مکارم الأخلاق و معالیها و محمود طرائقها، ابن سهل السامری الخرائطی

خرائطی در کتاب مکارم الأخلاق به صورت نسبتاً عام به حوزه اخلاق نظر داشته است، همانند طبرانی(م۳۶۰ق) و طبرسی (م۵۴۸ق)، که آنها نیز با نگاه عام به اخلاق نگریسته‌اند. لذا واژه مکارم بدون هیچ گونه بارِ تخصّصی، ذکر شده است. نویسنده، حدود ۱۰۹۷ روایت را در نُه بخش، در کتاب خود ذکر کرده است و تقریباً اکثر موضوعات اخلاقی را پوشش داده است. عنوان بخش نخست، «الحث علی الأخلاق الصالحه و الترغیب فیها» است که تعداد زیادی از روایات آن در مورد حُسن خلق، معالی الاخلاق و... است.

1.. مكارم الأخلاق، ابن أبی الدنیا: ص۳۲.


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
22

نویسنده در ابتدای کتاب، تلاش کرده است برخی روایات را که در ارتباط با خلقیات است، ذکر کند و به چند روایت نیز در مورد معالی الأخلاق اشاره می‌کند.

کتاب او با رویکرد مفهوم خاص نسبت به مکارم، نگارش یافته است و بخش عمده‌ای از روایاتش در باره اخلاقیات برتر است که برتر بودن آن معمولاً به دو نوع، قابل بخش است: برخی مواردی است که در روایات به آن اشاره شده است و برخی نیز محصول دیدگاه شخصی نویسنده است که در بسیاری از مواقع، با استدلال منطقی نیز روبه‌رو نیستیم.

حدود ۴۸۷ روایت ذکر شده است که کمتر از صد تای آنها به روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله اختصاص دارند و دیگر روایات، به اقوال صحابه و تابعیان اختصاص دارد. بسیاری از روایات این بخش، احادیثی هستند که نظر نویسنده بر مکارم بودن آنهاست، مثل روایت «... جویرة بن اسماء قال کان ابی یقول الجار قبل الدار» که در باره ارزش‌گذاری برای همسایه است. نویسنده، معتقد است که این صفت، جزء صفات اخلاقی مکارم است؛ امّا ما با دلیل روایی‌ای که برای این مسئله ذکر شود، یا فرایند استدلال اجتهادی و فقه الحدیثی روبه‌رو نیستیم. لذا تنها چیزی که در دست ماست، ذکر این روایت در این کتاب مکارم است و بقیه مطالب، تحلیل خواننده و حدس ذهنیات نویسنده است که جایگاه علمی این مسئله نیز کاملاً واضح است. باید اقرار نمود که بیشتر روایات این کتاب، چه از پیامبر صلی الله علیه و اله و چه از صحابه، از همین رویه پیروی می‌کنند.

با وجود این، در میان روایات، گاهی واژگان و صفاتی وجود دارند که حکایت از برتری آن فضیلت اخلاقی نسبت به دیگر صفات است. برای

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41323
صفحه از 223
پرینت  ارسال به