به بهترین وجه، پاسخ دهید.۱
در متون دینی، بر «برتر بودن» عفو در واکنش به بدیها تأکید شده است. اسلام عزیز، هر چند مقابله برابر را حق فرد میداند، امّا از باب کرامت و فضیلت، بر مقابله برتر تأکید دارد. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله برترین فضیلتها را «گذشت از ستم» میداند۲ و امام علی علیه السلام فضل و برتری را «عفو در قدرت»۳ و بلکه «برترین فضیلت»۴ معرفی میکند و معتقد است کسی که از اشتباهات دیگران بگذرد، به تحقیق، همه گستره فضیلت را بهدست آورده است۵ و در طرف مقابل، فرد بیگذشت را بیفضیلت میداند. ۶ از این رو، ایشان در معرفی روش برخورد با بدی و اشتباه دیگران معتقد است که هرگاه مورد بدی قرار گرفتید، ببخشید و درگذرید. ۷
گذشت، رفتار مثبت و سازندهای است که عواطف مثبت طرف مقابل را برمیانگیزد و میتواند محبّت و صمیمیت میان آنان را ترمیم کند یا بر آن بیفزاید. ۸ گذشت، دلها را جلا میدهد و کینهها و کدورتها را ـ که
1.. (ادفع باللتی هی احسن السیئة) (سورۀ مؤمنون، آیۀ، ۹۶).
2.. افضل الفضائل آن تصل من قطع وتعطی من حرمک وتصفح عمن ظلمک (کنز العمال، ج۱۵، ص۸۲۳، ح۴۳۲۷۰).
3.. الفضل أنک إذا قدرت عفوت (غرر الحکم، ح۲۱۳۱).
4.. العفو أعظم الفضیلتین؛ گذشت، بزرگترین دو فضیلت است (همان، ح۱۶۴۰).
5.. من عفی عن الجرائم، فقد أخذ بجوامع الفضل (غرر الحکم، ح۸۴۹۹).
6.. امام علی علیه السلام: من عاقب بالذنب فلا فضل له؛ کسی که به خاطر اشتباه، کسی را کیفر کند، فضل و برتری ندارد (همان، ح۹۰۷۱).
7.. إذا أسیء الیكم فاعفوا واصفحوا (بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۹۲).
8.. ولا تستوی الحسنة ولا السیئة ادفع بالتی هی احسن فإذا الذی بینك وبینه عداوة كأنه ولی حمیم (سورۀ فصّلت، آیۀ ۳۴).