هنگام ترکیب آن با ضیف، به معنای گردهم آوردن مهمان و مستلزم پذیرایی از اوست. لذا برخی، آن را به معنای احسان کردن به مهمان میدانند.۱ فیض کاشانی، این ترکیب را به معنای دعوت از مهمان برای پذیرایی معنا کرده است.۲
مهماننوازی در اسلام
ضیافت، مهمانداری و مهماننوازی، دست و دل باز بودن و سفرهای گشوده داشتن، نشانه جوان مردی و یکی از برجستهترین ارزشهای انسانی و مکارم اخلاقی است. اسلام ـ که دین تکامل ارزشهای اخلاقی است ـ نیز اهتمام ویژهای به این خصلت والای انسانی دارد و پیشوایان این آیین آسمانی، با تعبیرهای گوناگون و تنبّهآفرین، مسلمانان را به آن، توصیه و تشویق کردهاند.
از نظر روایات اسلامی، مهماننوازی، یکی از برترین مکارم اخلاقی است که در آن، مهمان، نه تنها روزیِ خود را میآورد۳ و از روزی انسان
1.. القری، الإحسان إلى الضیف (العین، ج۵، ص۲۰۴؛ المحیط فی اللغة، ج۶، ص۷).
2.. وإقراء الضیف طلبه للضیافة (الوافی، ج۴، ص۲۶۵).
3.. در ضربالمثلهاى فارسى نیز آمده: «مهمان خودیم، لیك در خانۀ تو» ؛ «مهمان، روزىِ خود را میآورد» ؛ «رزق خویش به دست تو میخورد» (امثال وحكم، دهخدا، ج۴، ص۱۷۶۴).