169
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

صله رحم در اسلام

در آیه نخست سوره نساء آمده است که خداوند متعال، انسان را از «نفس واحدی» آفرید و جفتش را نیز از او آفرید، و از آن دو، مردان و زنان بسیاری به وجود آورد و در زمین پراکنده کرد. از این رو، تأکید جدی دارد که از خدا پروا دارید و با خویشاوندان، قطع رابطه نکنید که خدا همواره بر شما نگهبان است و از هر آنچه انجام می‌دهید، آگاه است.۱ جالب این که آن را به نوعی به خود نسبت داده و فرموده است: «اتقوا اللّه»؛ یعنی تقوای الهی در صله رحم است.۲ امام رضا علیه السلام تصریح دارد که اگر کسی صله رحم انجام ندهد، تقوای الهی را رعایت نکرده است.۳

مرحوم علّامه طباطبایی در باره این آیه شریف می‌گوید: خداوند متعال در این آیه می‏خواهد مردم را به تقوا و پروا داشتن از پروردگار خویش دعوت کند؛ مردمی که در اصلِ انسانیت و در حقیقتِ بشریت، با هم متّحدند و در این حقیقت بین زنشان و مردشان، صغیرشان و کبیرشان، عاجزشان و نیرومندشان، فرقی نیست. دعوت کند تا مردم در باره خویش به این بی‏تفاوتی پی ببرند تا دیگر مرد به زن و کبیر به صغیر ظلم نکند، و

1.. (یا أَیهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللّه الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللّه كَانَ عَلَیكُمْ رَقِیبًا) (سوره نساء، آیۀ ۱).

2.. عن جمیل بن دراج قال: سألت أبا عبد اللّه علیه السلام عن قول اللّه جل ذكره: (واتقوا اللّه الذی تساءلون به والأرحام إن اللّه كان علیكم رقیبا" قال: فقال: هی أرحام الناس، إن اللّه عز وجل أمر بصلتها وعظمها، ألا ترى أنه جعلها منه) (الکافی، ج۲، ص۱۵۰، ح۱).

3.. عن أبی الحسن الرضا علیه السلام قال: إن اللّه عز وجل أمر بثلاثة مقرون بها ثلاثة أخرى: أمر بالصلاة والزكاة فمن صلى ولم یزك لم تقبل منه صلاته، وأمر بالشكر له وللوالدین، فمن لم یشكر والدیه لم یشكر اللّه، وأمر باتقاء اللّه وصلة الرحم، فمن لم یصل رحمه لم یتق اللّه عز وجل (الخصال، ص۱۵۶، ح۱۹۶).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
168

معنا

به اعتقاد ابن فارس، رَحِم، از ماده رحم بوده و معنای اصلی آن، رأفت و لطف و مهر است و سپس در جایگاه به وجود آمدن فرزند به کار رفته است؛ چرا که از رَحِم مادر، فرزندی به وجود می‌آید که موجب رقّت و رأفت می‌شود.۱ پس از این، به معنای قرابت و خویشاوندی به کار رفته است؛ زیرا همه از یک رَحِم خارج شده‌اند.۲

اضافه شدن پیشوند «صله» به این کلمه، آن را به یک اصطلاح تبدیل می‌کند. صله رحم به معنای احسان به نزدیکان و مهربانی و نرمی با آنها و رعایت کردن حال آنان است۳ که با معنای لغوی آن نیز مناسبت دارد. قطع رَحِم نیز ضدّ آن و به معنای ترک احسان و نیکی به خویشاوندان است.۴

1.. الراء و الحاء و المیم أصلٌ واحدٌ یدلُّ على الرقّة و العطف و الرأفة. یقال من ذلك رَحِمَه یرْحَمُه، إذا رَقَّ له و تعطَّفَ علیه. و الرُّحْمُ و المَرْحَمَة و الرَّحْمَة بمعنًى. و الرَّحِم: عَلاقة القرابة، ثم سمِّیت رَحِمُ الأنثى رَحِماً من هذا، لأنّ منها ما یكون ما یرْحَمُ وَ یرَقّ له مِن ولد (معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۴۹۸).

2.. الرَّحِمُ: رَحِمُ المرأة، و امرأة رَحُومٌ تشتكی رحمها. و منه استعیر الرَّحِمُ للقرابة، لكونهم خارجین من رحم واحدة (مفردات الفاظ القرآن، ص۳۴۷).و الرَّحِمُ: أَسْبابُ القَرابَةِ، و أَصْلُها الرَّحِمُ التی هی مَنْبِتُ الوَلَدِ، و هی الرِّحْمُ (تاج العروس، ج۱۶، ص۲۷۶).الرَّحِمُ بَیتُ مَنْبِتِ الوَلَدِ و وعَاؤُهُ فِى البَطْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یحْكِى التَّأْنِیثَ و رَحِمُ القَرَابَةِ أُنْثَى لِأَنَّهُ بِمَعْنَى القُرْبَى وَ هِىَ الْقَرَابَة وَ قَدْ یذَكَّرُ عَلَى مَعْنَى النَّسَبِ (المصباح المنیر، ج۲، ص۷۰۴).الرَّحِمُ: أَسبابُ القرابة، و أَصلُها الرَّحِمُ التی هی مَنْبِتُ الولد، و هی الرِّحْمُ. الجوهری: الرَّحِمُ القرابة، و الرِّحْمُ، بالكسر، مثلُه‏... الأَزهری: الرَّحِمُ القَرابة تَجمَع بَنی أَب. و بینهما رَحِمٌ أَی قرابة قریبة (لسان العرب، ج۱۲، ص۲۳۲).

3.. صِلَةِ الرّحم. و هى كنایة عن الإحسان إلى الأقربین، من ذوى النّسب و الأصهار، و التّعطّف علیهم، و الرّفق بهم، و الرّعایة لأحوالهم. و كذلك إن بعدوا أو أساءوا. و قطع الرّحم‏ ضدّ ذلك كلّه‏ (النهایة، ج‏۵، ص۱۹۱؛ لسان العرب، ج۱۱، ص۷۲۸؛ تاج العروس، ج۱۵، ص۷۸۰).

4.. القَطِیعَةُ: الهِجْرانُ و الصَّدُّ، و هی فَعِیلَةٌ من القَطْعِ، و یرید به ترك البر و الإِحسان إِلى الأَهل و الأَقارب، و هی ضِدّ صِلَة الرَّحمِ (لسان العرب، ج‏۸، ص۲۸۰؛ تاج العروس، ج۱۱، ص۳۷۹).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41546
صفحه از 223
پرینت  ارسال به