خضوع برای خدا، نه برای غیر او تعریف میکند، و اگر به معنای فقر باشد، مراد از صداقتِ آن را ترک هوسها و آرزوهای مادی میداند، و اگر به معنای قدرت باشد، صداقتِ در آن را به معنای استفاده آن در طاعت میداند.۱
مرحوم علّامه مجلسی، دو نقل یأس و بأس را مطرح کرده و سپس یأس را به ناامیدی از مردم و محدود کردن نگاه به فضل و لطف خداوند متعال میداند و مراد از صداقت در آن را این میداند که فقط ادعای صِرف نباشد و آثار آن در زندگی فرد آشکار باشد؛ امّا اگر بأس باشد، برای آن دو معنا ذکر کرده است: یکی شجاعت در میدان نبرد که صداقت در آن یعنی مبارزه در راه خدا و اظهار امر به معروف و نهی از منکر؛ و دیگری فقر که از بؤس باشد، ولی این را با قواعد لفظی هماهنگ نمیبیند. ایشان، مواردی را که ملّاصالح مازندرانی آورده، تکلّف میداند.۲
۲. صلة الرحم
موضوع این فضیلت، خویشاوندان و روابط خویشاوندی است. یکی از ابعاد زندگی انسان، زندگی اجتماعی اوست و در زندگی اجتماعی، یکی از نزدیکترین و مهمترین ابعاد آن، خویشاوندان و خانواده وابسته است. از این رو، ارتباط با آنها یکی از موضوعات مهم زندگی انسان به شمار میرود. در ادامه به بررسی این موضوع و جایگاه آن در مکارم اخلاق میپردازیم.