161
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

قناعت، مربوط به حوزه روزی و به معنای رضایت نسبت به آن است. روزی، یکی از حوزه‌های مهمّ زندگی و از دغدغه‌ها‌ی اساسی انسان است. با وجود قناعت، احساس آرامش و رضامندی به وجود خواهد آمد.

صبر، به حوزه سختی‌ها مربوط می‌شود و به معنای تحمّل کردن و خودداری از جَزَع است. زندگی بدون سختی نمی‌شود. لذا برای موفّقیت و آرامش در زندگی، به صبر و تحمّل نیازمندیم.

شُکر، به حوزه داشته‌ها و خوشی‌ها مربوط می‌شود و به معنای سپاس‌گزاری از آنهاست. کسی که داشته‌های زندگیِ خود را نبیند، احساس فقر و محرومیت و ناکامی می‌کند و در توحید و به جای آوردن حق خداوند نیز دچار نقص می‌شود.

حلم، به حوزه غضب مربوط می‌شود و به معنای مهار خشم است. بی‌تردید هر کسی در زندگی، دچار خشم می‌شود. فقدان حلم، موجب بروز واکنش‌های منفی می‌گردد و زندگیِ ایمانی و اجتماعیِ انسان را برهم می‌زند.

حیا، از عوامل مهار نفس است که عالی‌تر از خوف و رجا بوده و بر محور کرامت و نظارت خداوند، استوار است و می‌تواند در همه امور، نقش بازدارندگی داشته باشد. با این صفت، انسان، همیشه خدا را حاضر و ناظر می‌بیند و این، یکی از مراتب عالیِ تکاملی بشر است.

سخاوت، به حوزه مواجهه با نیازمندان مربوط می‌شود و به معنای گذر از مال، با میل و رغبت و دادن آن به دیگران است. با این صفت، از سویی نیاز بخشی از افراد جامعه برطرف می‌شود و به آسایش و آرامش می‌رسند و از سوی دیگر، موجب رشد و تعالیِ فرد سخاوتمند می‌شود و احساس نشاط و شعف به بار می‌آورد.


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
160

شمشیری باشد که با آن، اقدام به قتل کرده‌اند! ادای امانت، یکی از چیزهایی است که پیامبران به آن مبعوث شده‌اند۱و حتّی اهل جاهلیت بر ادای امانت، اهتمام جدّی داشتند!۲

تحلیل نهایی صفات

از بررسی صفات به دست آمد که ورع، نوعی خویشتنداری پیش‌رفته است که موجب مهار نفس به بهترین شکل می‌شود و در همه زمینه‌ها کاربرد دارد و از نیازهای ضروری زندگی معنوی و اخلاقی است. برای اقدام به هر کار اخلاقی، انسان به خویشتنداری نیاز دارد تا از طریق آن، نفس را مهار نماید. ورع ـ که دقیق‌ترین و عالی‌ترین نوع خویشتنداری است ـ، موجب بروز عالی‌ترین امور اخلاقی می‌گردد.

1.. امام صادق علیه السلام: إنَّ اللّه عز و جل لَم یبعَث نَبِیا إلّا بِصِدقِ الحَدیثِ، وأداءِ الأَمانَةِ إلَى البَرِّ وَالفاجِرِ (الكافی، ج۲، ص۱۰۴، ح۱؛ مشكاة الأنوار، ص۹۶، ح۲۱۳؛ بحار الأنوار، ج۷۱، ص۲، ح۱).

2.. عن سعید بن جبیر: لَمّا نَزَلَت: «وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ یؤَدِّهِ إِلَیكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِینَارٍ لَا یؤَدِّهِ إِلَیكَ إِلَّا مَادُمْتَ عَلَیهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَیسَ عَلَینَا فِى الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ» قالَ النَّبِی صلی الله علیه و اله: كَذَبَ أعداءُ اللّه، ما مِن شَیءٍ كانَ فِی الجاهِلِیةِ إلّا وهُوَ تَحتَ قَدَمَی، إلَا الأَمانَةَ ؛ فَإِنَّها مُؤَدّاةٌ إلَى البَرِّ وَالفاجِرِ (تفسیر الطبری، ج۳، الجزء ۳، ص۳۱۸؛ تفسیر ابن كثیر، ج۲، ص۵۱؛ تفسیر القرطبی، ج۴، ص۱۱۹؛ مجمع البیان، ج۲، ص۷۷۸).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41228
صفحه از 223
پرینت  ارسال به