127
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

شده است. واژه رجل و اناث، هنگامی به کار می‌روند که قصد بیان مطلبی در باره جنسی خاص وجود داشته باشد. در غیر این صورت، از واژه مرأ استفاده می‌شود.۱ لذا به نظر می‌رسد که در فارسی، تعبیر انسانیت، بیشتر به واژه مروّت نزدیک باشد و واژه مردانگی، برای رجولیت و واژه جوان‌مردی برای فتوّت، مناسب‌تر است.

مروّت در متون دینی

در متون دینی، روایات متعدد و متفاوتی در باره مروّت و مصادیق آن صادر شده‌اند. برخی از متون، تفسیری بوده و در پاسخ به تعریف مروّت بیان شده‌اند. در این متون تفسیری، گاه اصلی کلّی بیان شده است، مانند: عدالت (برابری) و احسان (تفضل)،۲ عمل نکردن به نواهی خدا و ترک نکردن اوامر او،۳ انجام ندادن پنهانیِ کاری که آشکارا از انجام دادن آن شرم دارد،۴ اجتناب از آنچه مایه خواری است و کسب آنچه مایه زینت است.۵

1.. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱۱، ص۵۹.

2.. معانی الأخبار عن عمرو بن عثمان التیمی القاضی: خَرَجَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام عَلى أصحابِهِ وهُم یتَذاكَرونَ المُروءَةَ، فَقالَ: أینَ أنتُم مِن كِتابِ اللّه؟ قالوا: یا أمیرَ المُؤمِنینَ، فی أی مَوضِعٍ؟ فَقالَ: فی قَولِهِ عز و جل: «إِنَّ اللّه یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسَـنِ»: وَالعَدلُ: الإِنصافُ، وَالإِحسانُ: التَّفَضُّلُ (معانی الأخبار، ص۲۵۷، ح۱. نیز، ر.ک: نهج البلاغة، حکمت ۲۳۱).

3.. امام صادق علیه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنِ المُروءَةِ ـ: لا یراكَ اللّه حَیثُ نَهاكَ، ولا یفقِدُكَ مِن حَیثُ أمَرَكَ (تحف العقول، ص۳۵۹).

4.. امام علی علیه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنِ المُروءَةِ ـ: لاتَفعَلُ شیئاً فی السِّرِّ تَستَحیی مِنهُ فی العَلانِیةِ (همان، ص۲۲۳).

5.. امام علی علیه السلام: المُروءَةُ اجتِنابُ الرّجُلِ ما یشینُهُ، واكتِسابُهُ ما یزینُهُ (غرر الحكم، ح۱۸۱۵).امام علی علیه السلام: المُروءَةُ اجتِنابُ الدَّنِیةِ (همان، ح۹۶۸).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
126

فرهنگ اسلامی به آن اهتمام زیادی دارد و در جوامع قدیمی‌تر، بهای زیادی به آن داده‌ می‌شد؛ امّا امروزه با رواج زندگی شهرنشینی، و برخی از فلسفه‌های جدید، این نوع اخلاقیات نیز تا حدودی رو به افول گذارده است. از همین روی، بازخوانیِ برخی از این فضایل به ویژه از منظر دینی می‌تواند برای روزگار ما مفید و راه‌گشای برخی مشکلات فردی و اجتماعی باشد.

مروّت در لغت

مروّت از ریشه «مرأ» است و این ریشه به معنای گواراییِ طعام است.۱ واژه «المرأة» از همین ریشه، به معنای انسان است که شامل زن و مردم می‌شود. مروّت(مروءة) نیز از همین ریشه است. مروّت را در کتب لغت کهن عرب، به معنای کمال مرد بودن و رجولیت دانسته‌اند. لغت‌شناسانی مانند خلیل فراهیدی،۲ ابن فارس،۳ و ابن منظور،۴ «کمال الرجولیه» را برای معنای مروّت آورده‌اند. البته برخی مانند جوهری۵ و حتی ابن منظور، «انسانیت» را به معنای مروّت دانسته‌اند.

به نظر می‌رسد همان گونه که در التحقیق آمده، با توجّه به معنای اصلی مرأ، از آن جهت به انسان، «مرء» گفته شده که (در ارتباط با دیگران) دارای صفا و گوارایی و سهولت است؛ بدون این که جنسیت در آن دخالت داشته باشد، به خلاف رجولیت که در آن، جنسیت مرد لحاظ

1.. الصحاح، ج۱، ص۷۲.

2.. العین، ج۸، ص۲۹۹.

3.. معجم مقاییس اللغة، مادۀ «مرء».

4.. لسان العرب، ج۱، ص۱۵۴.

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41272
صفحه از 223
پرینت  ارسال به