مجموعه این چند روایت، این مسئله را میرساند که حلم، کنترل نفس و خویشتنداری در موقعیت خشم است و با کظم غیظ و عفو، ارتباط نزدیک دارد.
در مجموع، روایات سه گروه پیشگفته، بر سه نکته اصلی تأکید دارند: ماهیت حلم ـ که مهار و کنترل نفس است ـ، ریشه مهار ـ که عقل و خرد است ـ و موقعیت کاربرد حلم ـ که خشم برانگیخته شده از جهل دیگران است ـ. در حقیقت، حلم، واکنشی خردمندانه از نوع مهار نفس به جهالت دیگران است که موجب خشم میشود.
جمعبندی
چکیده بررسی لغوی این است که حلم، عبارت است از: ثبات، تأنّی، طمأنینه و خردمندی هنگام خشم و ترک شتاب در واکنش که موجب ترک انتقام یا به تأخیر انداختن آن میشود. چکیده بررسی دینی، این است که حلم، مهار خردمندانه خشمِ ناشی از رفتار جاهلانه دیگران است. بنا بر این میتوان نتیجه گرفت که موقعیت حلم، خشم است که از جهالت دیگران ناشی میشود؛ امّا خود حلم، توان مهار خشم است که ریشه در خرد دارد و موجب پایداری هیجانی و آرامش و ترک شتاب و سبکمغزی در واکنش میشود که نتیجه آن، ترک انتقام یا به تأخیر انداختن آن است.
این صفت با این توصیف، یکی از مکارم اخلاق است. بنا بر این، یکی دیگر از مکارم اخلاق، توان مهار خشم در مواجهه با ناملایمات روابط اجتماعی و به تأخیر انداختن واکنش یا گذشت کردن از آن است.
حلم و علم
از مسائل مهم در این بحث، ارتباط محکمی است که روایات بین علم و