91
پژوهشي در فرهنگ حيا

فصل پنجم : مراتب حيا

در اين بخش به بررسى مراتب حيا مى پردازيم و آن را در دو بحث كلّى مطرح مى كنيم : مراتب حيا از جهت ناظر ، و مراتب حيا از جهت فعل قبيح .

بحث اوّل

مراد از مراتب حيا در اين بحث ، بررسى اقسام پنج گانه تقسيم سوم حيا در فرايند رشد است . حيا ، در تقسيم سوم (بر اساس انواع ناظرها) ، به پنج قسم تقسيم شد . اكنون مى خواهيم اين اقسام پنج گانه را در مراحل تحوّل و رشد انسان ، پيگيرى كنيم و ببينيم آيا ميان مراحل رشد انسان با اين اقسام پنج گانه رابطه اى وجود دارد ؟ آيا مى توان گفت كسب برخى از مراتب حيا ، بدون طى كردن مراحل رشد ، ممكن نيست ؟
به نظر مى رسد مراتب حيا با مراحل رشد ، رابطه دارند . بدين معنا كه مراتب بالاى حيا را نمى توان با مراحل پايين رشد به دست آورد . دليل اين امر نيز روشن است . ناظرها متفاوت بوده ، همه در يك سطح نيستند . ازاين رو ، درك حضور آنان نيز يكسان نيست . درك ناظرهايى مثل خداوند ، فرشتگان ، معصومان و حتى «خود» فرد ، درجه بالاترى از رشد را نياز دارد و ناظرى مثل مردم ، با درجه پايين ترى از رشد هم قابل درك خواهد بود . به همين جهت ، هر مرتبه اى از مراتب حيا ، رشد خاصّى را مى طلبد . اين بحث به ما كمك مى كند كه بدانيم هر


پژوهشي در فرهنگ حيا
90

فرشتگان نيز بر نيّت افراد ، نظارت ندارند ۱ و به همين جهت ، محرّكى براى شرم وجـود نخواهد داشت . امّا به احتمال زياد ، كسى كه محرّك حياى او «خود» او يا «خدا» يا «حجّت هاى خدا» باشند ، شرمگين مى شود ؛ چون هر سه ناظر ، به درون خانه انديشه راه دارند و از باطن فرد ، آگاه اند . انسان به نفسِ خويش ، آگاه است . اگر كسى براى خويش ارزش قائل باشد ، از فكر گناه نيز شرمنده مى شود . انسان كريم النفس از انجام دادن فعل نابه هنجار ، شرمنده مى شود ؛ چه در عمل باشد و چه در فكر . امام صادق عليه السلاممى فرمايد :

۰.ما يَصنَعُ أحَدُكُم أن يُظهِرَ حَسَنا و يُسِرَّ سَيِّئا ، ألَيسَ يَرجِعُ إلى نَفسِهِ فَيَعلَمَ أنَّ ذلِكَ لَيسَ كَذلِكَ وَاللّهُ عز و جل يَقولُ : «بَلِ الاْءِنسَـنُ عَلَى نَفْسِهِى بَصِيرَةٌ» ۲ . ۳

۰.چه مى كنند برخى از شما كه خوبى را [ در عمل] به نمايش مى گذارند و پليدى را [در انديشه ]پنهان مى سازند . آيا به نفس خويش ، مراجعت نمى كنند و نمى بينند كه اين گونه نيست ، حال آن كه خداوند مى فرمايد : بلكه انسان بر نفس خويش آگاه است ؟

خداوند متعال نيز بر نهان و آشكار انسان ، آگاه است ۴ و به اذن خداوند ، حجّت هاى او نيز از چنين قدرتى برخوردارند . ۵ همه اينها ايجاب مى كند كسانى كه به حضور اين عواملْ اعتقاد دارند ، از فكر قبيح نيز شرمنده شوند . نتيجه اين شرمندگى ، پاك ماندن خانه انديشه خواهد بود .

1.ر . ك : بخش اوّل ، فصل سوم : ناظرها و انواع نظارت / فرشتگان .

2.قيامت ، آيه ۱۴ .

3.الكافى ، ج ۲ ، ص ۲۹۵ ؛ الأمالى ، مفيد ، ص ۲۱۴ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷ ، ص ۸۷ .

4.ر . ك : بخش اوّل ، فصل سوم : ناظرها و انواع نظارت / خداوند .

5.ر . ك : بخش اوّل ، فصل سوم : ناظرها و انواع نظارت / حجّت هاى الهى .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9172
صفحه از 388
پرینت  ارسال به