زمانِ بى نظارت و نه مكانِ بى ناظر . نسبت به ناظر انسانى كه بسنجيم ، گاهى برخى مكان ها خالى از نظارت است و گاهى برخى زمان ها . مثلاً شبْ هنگام ، نظارت انسانى كمترى وجود دارد و درون اتاق شخصى فرد نيز كسى حضور ندارد . بنا بر اين ، اتاق شخصى به هنگام شب ، كمترين حضور و نظارت انسانى را در بردارد . امّا آيا اين مسئله در مورد خداوند هم صادق است ؟ آيا زمان بدون نظارت و مكان بدون حضور خداوند هم داريم ؟ امام على عليه السلام در توصيف خداوند مى فرمايد :
۰.المُشاهِد لِجَميعِ الأَماكِنِ بِلاَ انتِقالٍ إلَيها . ۱
۰.شاهد همه مكان هاست ، بدون اين كه نياز به انتقال و جابه جايى باشد .
همچنين ، ضمير آدمى و خاستگاه نيّت او نيز از نقاط كور نظارت انسانى محسوب مى شود و بلكه حتّى فرشتگان نيز در اين قلمرو ، نظارتى ندارند . حضور و نظارت انسان و فرشته ، محدود به عمل است و قلمرو نيّت ، خارج از قدرت نظارت آنان است ؛ امّا نظارت خداوند ، چنين محدوديتى را هم ندارد . رسول خدا مى فرمايد كه خداوند به فرشتگان مى فرمايد :
۰.إنَّكُم حَفَظَةٌ عَلى عَمَلِ عَبدي وأنَا رَقيبٌ عَلى ما في نَفسِهِ . ۲
۰.شما نگهبان عمل بنده منيد و من ، رقيب آنچه در نفس اوست .
۰.امام على عليه السلام نيز مى فرمايد :إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ عِندَ إضمارِ كُلِّ مُضمِرٍ وقَولِ كُلِّ قائِلٍ وعَمَلِ كُلِّ عامِلٍ . ۳
۰.خداوند سبحان ، نزد پنهان سازى هر پنهانكارى و سخن هر گوينده اى و عمل هر عاملى حضور دارد .
تاكنون با حضور و نظارت خداوند به عنوان يك واقعيت و همچنين با گستره