خويش است . ۱
انسان طمعكار نيز اين گونه است . او به هر چه طمع كند ، در حقيقت ، اسير آن مى شود . ۲
خلاصه اين كه تابع وسوسه بودن ، نشانه اسارت است و اسارت ، يعنى ضعف و ناتوانى . در مقابل ، كسانى كه توان به تأخير انداختن خواسته ها يا مقاومت در برابر وسوسه ها را دارند ، مالك و فرمانرواى خويش اند و اين ، نشان از قدرت و توانمندى نفس دارد . انسان قدرتمند ، كسى است كه خودش بتواند برنامه اش را تنظيم كند و نيروهاى مزاحم را مهار كند و نفس خويش را مديريت كند . امام على عليه السلاممى فرمايد :
۰.أقوَى النّاسِ مَن قَوِيَ عَلى نَفسِهِ .
۰.قوى ترينِ مردم ، كسى است كه بر نفس خويش قدرت دارد . ۳
۰.أقوَى النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ .
۰.قوى ترينِ مردم ، كسى است كه بر هوس خويش چيره شود . ۴
۰.أقوَى النّاسِ أعظَمُهُم سُلطانا عَلى نَفسِهِ .
۰.قوى ترينِ مردم ، مسلّط ترين آنها بر نفس خويش است . ۵
۰.لا قَوِيَّ أقوى مِمَّن قَوِيَ عَلى نَفسِهِ فَمَلَكَها .
۰.هيچ قدرتمندى قوى تر از كسى نيست كه بر نفس خويش قدرت دارد و آن را به تملّك خويش درآورده است . ۶
1.امام على عليه السلام مى فرمايد : «عبد الشهوة أسير لاينفك أسره ؛ بنده شهوت ، اسيرى است كه اسارت وى پايان ندارد» . (غررالحكم ودررالكلم ، ح ۶۳۰۰ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۳۴۱ ، ح ۵۸۲۹)
2.امام على عليه السلام مى فرمايد : «كلّ طامع أسير ؛ هر طمعكارى اسير است» . (غررالحكم ودررالكلم ، ح ۶۸۳۲ ؛ مستدرك الوسائل ، ج ۱۲ ، ص ۷۱)
3.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۳۰۳۷ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۱۱۹ (ح ۲۶۹۵) .
4.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۳۰۷۴ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۱۲۰ (ح ۲۷۲۷) .
5.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۳۱۸۸ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۱۱۶ (ح ۲۵۶۶) .
6.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۱۰۹۱۷ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۵۳۴ (ح ۹۷۷۷) .