359
پژوهشي در فرهنگ حيا

۴ . شُرب خَمر

يكى از امورى كه حيا را از بين مى برد و موجب بى حيايى مى گردد ، نوشيدن شراب است . ۱ امام رضا عليه السلام ، كاهش قدرت بازدارى را يكى از پيامدهاى نوشيدن شراب معرّفى مى كند . ۲ مشروبات الكلى ، كاركردهاى قشر مخ يا كُرتكس را دچار وقفه مى كند . قشر مخ ، مسئول كاركردهاى انسانى و بالاى مغز (مانند : تفكر انتزاعى ، گفتار ، رفتار اختيارى ، بازدارى و مهار) است . يكى از آثار زيانبار الكل ، اين است كه با مصرف كم و يكى دو بار نوشيدن ، كاركردهاى قشر مخ ، بخصوص مهار رفتارهاى ضد اجتماعى ، دچار وقفه مى شود و «اثر ضد بازدارى» ۳ به وجود مى آورد . با مصرف مقدار كم الكل ، فرد ، موقّتا منع و بازدارى اجتماعى را فراموش مى كند و به كارهايى دست مى زند كه در شرايط عادى از انجام دادن آنها ابا دارد . ۴ پروا نداشتن و ابا نداشتن ، يعنى بى حيايى . شرابخوارى ، عقل را تعطيل مى كند ۵ و قدرت بازدارندگى را كاهش مى دهد . حرمت مشروب هم به دليل پاسدارى از عقل است . امام على عليه السلامدر اين باره مى فرمايد :

۰.فَرَضَ اللّهُ ... تَركَ شُربِ الخَمرِ تَحصينا لِلعَقلِ . ۶

۰.خداوند ، ترك شرب خمر را به جهت حفظ عقل ، واجب كرد .

1.«اِن اللّه تعالى حرم الخمر لما فيها من الفساد وبطلان العقول في الحقائق و ذهاب الحياء من الوجه ؛ خداوند متعال ، شراب را حرام كرده به خاطر فسادى كه به همراه دارد و به خاطر از كار انداختن و از بين بردن حيا از چهره» . (فقه الرضا عليه السلام ، ص ۲۸۲ ؛ بحار الأنوار ، ج ۶۶ ، ص ۴۹۱)

2.«حرم اللّه ـ عزّوجلّ ـ الخمر لما فيها من الفساد ومن تغييرها عقول شاربيها ؛ خداوند عزيز و جليل ، شراب را حرام كرد به خاطر فسادى كه در آن است و به خاطر دگرگون كردن عقل شراب نوش ها ...» . (علل الشرائع ، ج ۲ ، ص ۴۷۵ ؛ عيون أخبارالرضا عليه السلام ، ج ۱ ، ص ۱۰۵ ؛ بحار الأنوار ، ج ۶ ، ص ۱۰۷)

3.Disinhibition effect

4.ر . ك : «تهيه ابزارهايى براى سنجش : عمل به باورهاى دينى و ...» ، رساله دكترى (P.HD) محمود گلزارى ، ص ۱۳۳ (به نقل از : داويكو ۱۹۹۹ ، ص ۴۱) .

5.ر .ك : فقه الرضا عليه السلام ، ص ۲۸۲ .

6.نهج البلاغه ، حكمت ۲۵۲ ؛ مناقب ابن شهر آشوب ، ج ۲ ، ص ۱۹۸ ؛ بحار الأنوار ، ج ۶ ، ص ۱۱۱ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
358

پوشيدن لباس ، جامه حيا بر تن نمى شود و يا به طور كامل بر تن نمى شود و اين روند كاهش ، در طول تجربه هاى متعدّد ، ادامه پيدا مى كند .
راه جلوگيرى از كاهش حيا ، حذف تجربه هاى كاهنده نيست . لازم نيست خلوت هاى زناشويى به طور كلّى حذف شوند و يا آموزش پزشكى تعطيل شود تا حيا حفظ گردد ؛ ولى زن و شوهرها مى توانند پس از خلوت ، به حالت اوّل برگردند . دانشجويان پزشكى نيز مى توانند پس از كلاس آموزش به حالت اوّل برگردند و آنچه را ديده و يا شنيده اند و آنچه را كه مربوط به اين اوقات خاص است ، در همان قلمرو نگه داشته ، به ديگر قلمروهاى زمان سرايت ندهند .

۳ . شكسته شدن حرمت

وجود حرمت ميان فرد و ناظران ، عامل برانگيختگى حياست . حضور كسى شرم برانگيز است كه براى فرد ، داراى حرمت و احترام باشد . اگر ميان آنان حرمتى وجود نداشته باشد ، شرمى هم وجود نخواهد داشت . به همين جهت ، امام كاظم عليه السلامتوصيه كرده است كه :

۰.لاتُذهِبِ الحِشمَةَ بَينَكَ وبَينَ أخيكَ . أبقِ مِنها فَإِنَّ ذَهابَها ذَهابُ الحَياءِ . ۱

۰.حرمت ميان خود و برادرت را از ميان نبر . چيزى از آن را باقى بگذار ؛ چرا كه از ميان رفتن حرمت ، از ميان رفتن حياست .

بنا بر اين ، يكى از عوامل بى حيايى ، بى آبرو شدن افراد است . از همين جا مى توان به تأثير منفى فاش كردن اسرار ، عيبجويى و رسواسازى ديگران پى برد . امورى از اين دست ، سبب از ميان رفتن حرمت و آبروى فرد مى شود و حياى او را برطرف مى سازد . به همين جهت ، توصيه فراوان شده كه اسرار ديگران را فاش نسازيد و كسى را رسوا نكنيد ؛ بلكه بالاتر از اين ، توصيه شده است كه عيوب ديگران را بپوشانيد .

1.الكافى ، ج ۲ ، ص ۶۷۲ ، تحف العقول ، ص ۴۰۹ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۲۰ .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9011
صفحه از 388
پرینت  ارسال به