307
پژوهشي در فرهنگ حيا

علّت وجود رابطه معكوس ميان كم رويى و دانش ، اين است كه دانش آموزى ، همراه با نوعى تلخى است . تلخى دانش آموختن در اين است كه فرد ، عملاً مى پذيرد كه «نمى داند» و لذا پاى درس كس ديگرى كه «استاد» ناميده مى شود ، زانو مى زند و بدين وسيله اعلام مى كند كه او بيش از وى مى داند و مى فهمد . بنا بر اين ، كسى كه بخواهد اهل دانش گردد ، بايد اين پيام هاى نه چندان بزرگ و مهم را بپذيرد . ۱ كسى كه نتواند اين مسئله را براى خود حل كند ، به جهت كم رويى و شرم از مردم ، از آموختن دانش ، منصرف مى گردد . به همين جهت ، امام صادق عليه السلام ، در روايتى ، كم رويى را به عنوان يكى از موانع سه گانه آموختن دانش معرّفى كرده است . دانش آموختن ، افزون بر انگيزه درست دانشجويى و ميل به آگاهى ، مى تواند به سه انگيزه ديگر انجام شود : ريا ، فخرفروشى و مجادله ، و ممكن است به سه انگيزه ترك شود : ميل به نادانى ، بى رغبتى به دانش و كم رويى يا شرم از مردم . لذا حضرت ، مى افزايد كه نه با آن سه انگيزه ، به دنبال دانش باشيد و نه به جهت اين سه انگيزه ، آن را ترك كنيد :

۰.يَا ابنَ النُّعمانِ ! لاتَطلُبِ العِلمَ لِثَلاثٍ : لَتُرائِي بِهِ ولا لِتُباهِىَ بِهِ ولا لِتُمارِىَ . ولا تَدَعهُ لِثَلاثٍ : رَغبَةٍ فِي الجَهلِ ، وزَهادَةٍ فِي العِلمِ ، وَاستِحياءٍ مِنَ النّاسِ . ۲

۰.اى پسر نعمان ! دانش را براى سه هدف مجوى : اين كه با آن ريا كنى يا فخر بفروشى و يا مجادله نمايى . همچنين آن را به سه جهت ، ترك مكن : ميل به نادانى ، بى رغبتى به دانش و شرم كردن از مردم .

كسى كه چيزى را نمى داند ، بايد آن را فراگيرد و نگذارد شرم از مردم ، مانع گردد . امام على عليه السلاممى فرمايد :

1.امام على عليه السلام مى فرمايد : « من لم يصبر على مضض التعليم ، بقي في ذل الجهل ؛ اگر كسى بر سختىِ آموختن صبر نكند ، در ذلت نادانى مى ماند» . (غررالحكم ودررالكلم ، ح ۸۹۷۱)

2.تحف العقول ، ص ۳۱۳ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۲۹۲ ؛ مستدرك الوسائل ، ج ۸ ، ص ۴۶۷ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
306

۲ . ناتوانى پنهان

گفتيم كه ضعف و ناتوانى انسان ، گاهى عريانْ نمايان مى شود و گاهى پنهان ، و گفتيم كه نقاب ضعف ، تكبّر و غرور انسان است . تكبّر ، يك شيوه دفاعى براى تحت الشعاع قرار دادن ضعف و ناتوانى است . در اين حالت ، ارزيابى فرد از نيك و بد ، و زشت و زيبا ، تغيير مى كند و امورى را براى خود به عنوان هويت و حرمت ، تعريف مى كند كه در واقع ، چنين كاركردى ندارند . اين امر ، سبب مى شود كه فرد متكبّر ، شأنى فراتر از آنچه حقيقتا دارد ، براى خود ، قائل شود و بر همين اساس ، برخى كارها را براى خود ، ننگ دانسته ، از انجام دادن آنها شرم كند و برخى امور را شايسته مقام و منزلت خود بداند و انجام نشدن آنها را نشانه حرمت شكنى و بى احترامى ارزيابى كند . در اين جا ، به نمونه هايى از رفتارهاى اين گروه ، اشاره مى گردد :
۱ . يكى از مسائل قابل بررسى ، رابطه ميان كم رويى و دانش آموزى است . ميان كم رويى و دانش ، رابطه معكوس وجود دارد . فرد كم رو ، بهره چندانى از دانش نخواهد بُرد ۱ و كسى كه كم رو نباشد ، مى تواند بهره هاى فراوانى از درياى دانش كسب كند . دانش ، يكى از ارزش هايى است كه بسيار مورد توجّه اسلام قرار گرفته است . ۲ يكى از موانع دستيابى به اين ارزش ، كم رويى ناشى از تكبّر است . كم رويى سبب مى گردد كه فرد در پىِ كسب دانش برنيايد و پاسخ پرسش هاى خود را نيابد و از دنياى دانش ، بهره اى نبرد . به همين جهت ، امام صادق عليه السلامفرموده است :

۰.مَن رَقَّ وَجهُهُ رَقَّ عِلمُهُ . ۳

۰.هر كه كم رو باشد ، دانش او اندك مى شود .

1.ر . ك : علم و حكمت در قرآن و حديث ، ج ۱ ، ص ۲۳۷ «تكبّر» .

2.ر . ك : علم و حكمت در قرآن و حديث ، ج ۱ ، ص ۳۷ به بعد (فصل دوم / فضيلت دانش) .

3.الكافى ج ۲ ، ص ۱۰۶ ؛ سنن الدارمى ، ج ۱ ، ص ۱۳۷ .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8973
صفحه از 388
پرینت  ارسال به