احساس ناراحتى نمى كرده اند . اندرون خانه ، محلّ زندگى خانواده است و مى بايد تنوّع زيادى داشته باشد تا خستگى احساس نشود . وقتى مى گوييم بهتر است زنان ، كمتر از خانه خارج شوند ، فضاى درونى خانه ها بايد به گونه اى باشد كه زنان را درون خود ، نگه دارد و اين با معمارى سنّتى ايران ، هماهنگى دارد . امّا در معمارى امروز ، تمام فضاهاى دلكش خانه ها ، جمع شده و به بيرون منتقل شده است . معمارى امروز به گونه اى است كه كسى تمايلى براى ماندن در درون خانه ندارد . خانه هايى كه امروزه ساخته مى شوند ، فقط به يك خوابگاه تبديل شده اند .
همچنين در اغلب آپارتمان ها ، ميهمان از وسط اتاق مى گذرد و خانم خانه براى رفتن به آشپزخانه بايد از وسط ميهمان ها بگذرد . در طرّاحى هايى كه در حال حاضر انجام مى دهيم ، بهتر است اصول گذشته را در نظر بگيريم .
هشتى ، يكى از ركن هاى معمارى ايرانى است كه بعد از سر در ، قرار دارد . منظور از هشتى چيزى است كه از فضاهاى داخلى خانه بيرون آمده و تنها جايى است كه با بيرون خانه ، ارتباط دارد . اين فضا و راهروهاى پيچ در پيچ منتهى به حياط هاى اندرونى و بيرونى ، مانع ديد افراد غريبه به داخل حريم مقدّس خانواده مى شده است . ايجاد مكث و تقسيم فضا و اختصاص فضايى جهت انتظار ، از علمكردهاى جالب اين عنصر است .
از هشتى خانه ، دو راهرو ، يكى به فضاى اندرونى و يكى به بيرونى ، راه داشته است . در فضاى بيرونى ، سفره خانه ، اتاق ميهمان و حياط قرار داشته است و در اندرونى ، دور تا دور حياط ، اتاق هاى سردرى و حمّام و آشپزخانه قرار مى گرفت .
كوبه ، يكى ديگر از عناصر حفظ حريم است . در معمارى ايرانى براى هر در ، دو كوبه ، يكى براى مردان و ديگرى براى زنان قرار داده مى شد كه بر اساس نوع