شكل ديگرى از رابطه مبتنى بر ترس ، آن است كه براى ايمنى از آزار فرد ، با او رابطه برقرار شود . منبع تهديد در شكل اوّل ، شخص ثالث يا شى ء ثالث بود كه براى ايمنى از آن ، برقرارى ارتباط صورت مى گرفت ؛ امّا در اين شكل ، منبع تهديد ، همان فردى است كه با او رابطه برقرار مى شود . برخى افراد ، شرور و آزاررسان هستند و براى ايمنى از آنان ، راهى جز اظهار ارادت و احترام به آنان ، وجود ندارد . اين شكل رابطه نيز نه صادقانه است و نه پايدار ؛ بلكه رابطه اى است مصلحتى و ناپايدار كه به محض پايان يافتن تهديد ، قطع مى شود . رسول خدا ، در اين باره مى فرمايد :
۰.ألا إنَّ شِرارَ أُمَّتِيَ الَّذينَ يُكرَمونَ مَخافَةَ شَرِّهِم . ألا ومَن أكرَمَهُ النّاسُ اتِّقاءَ شَرِّهِ فَلَيسَ مِنّي . ۱
۰.آگاه باشيد كه شرورترينِ افراد امّت من ، كسانى هستند كه از ترس آزارشان مورد تكريم قرار مى گيرند . آگاه باشيد هر كس به خاطر ايمنى از شرّش مورد تكريم قرار گيرد ، از من نيست .
كسى بود كه رسول خدا ، او را انسان بدى مى دانست ؛ امّا وقتى خدمت ايشان رسيد ، او را احترام كرد و جاى مناسبى به وى داد . عايشه ـ كه شاهد ماجرا بود و از نظر حضرت نسبت به وى نيز آگاه بود ـ علّت را جويا شد . حضرت ، علّت را ايمن شدن از شرّ او اعلام كرد . ۲ در حديث ديگرى آمده كه بدترينِ مردم ، كسى است كه موجب آزار آنان شود و بدتر از اين ، كسى است كه به خاطر ايمنى از شرّش مورد احترام قرار گيرد . ۳
و امّا در الگوى دوم ، كه الگوى «طمع» باشد ، علت ارتباط ، تأمين نياز و كسب
1.الخصال ، ج ۱ ، ص ۱۴ ؛ همچنين ، ر . ك : تحف العقول ، ص ۵۸ ، جامع الأخبار ، شعيرى ، ص ۱۵۲ ؛ الموطأ ، ج ۲ ، ص ۹۰۳ ؛ الجامع الصغير ، ج ۱ ، ص ۳۴۹ (ح ۲۲۸۳) و ج ۲ ، ص ۷۷ (ح ۴۸۷۹) .
2.حلية الأولياء : ج ۶ ، ص ۳۳۵ و ج ۴ ، ص ۱۹۱ ؛ مسند ابن حنبل : ج ۹ ، ص ۴۱۶ (ح ۲۴۸۵۲) ؛ صحيح البخارى ، ص ۳۰ .
3.الاختصاص ، ص ۳۴۳ ؛ مكارم الأخلاق ، ص ۴۳۳ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۲۸۱ .