207
پژوهشي در فرهنگ حيا

جاهليت است كه امروزه مدرنيزه شده و رنگ و بويى از شرم و حيا در آن ، وجود ندارد . در فرهنگ حيا ، روابط زناشويى در خلوت انجام مى شود و به تصوير و تعريف كشيده نمى شود .
در تمدّنى كه بر مبناى شرم و حيا بنا شده باشد ، شاهد روابط خاص زناشويى در خيابان ها و پارك ها نيستيم و فيلم هاى سكس ، روابط نامشروع را به تصوير نمى كشند و مجلاّت سكس و تصاوير مستهجن چاپ نمى شوند و رمان هاى جنسى به رشته تحرير در نمى آيند و يا به چاپ نمى رسند . همسران باحيا ، روابط زناشويى را فقط در خلوت انجام مى دهند و آن را براى ديگران بازگو نمى كنند ؛ بلكه حتّى اگر در خلوت خود باشند و مثلاً كسى درِ منزل آنها را بزند ، شرم ، وجود آنان را فرا مى گيرد . شخصى كه در مى زند ، شايد از وضعيت همسران باخبر نباشد ؛ ولى چون آنان در چنين حالى حضور كسى را پشت مرزهاى خلوت خود حس مى كنند ، همين اندازه از حضور ، شرم آنان را برمى انگيزد .
روزى حضرت زهرا عليهاالسلامبراى كارى نزد پدر رفت ؛ امّا چون عدّه اى جوان نزد ايشان بودند ، شرم كرده ، بازگشت . رسول خدا كه متوجّه اين امر شد ، روز بعد به منزل آنان رفت ، در زد و گفت : «السلام عليكما !» .
على عليه السلام مى گويد : اين در حالى بود كه ما زيرِ روانداز خود ، خوابيده بوديم و همين ، شرم را در ما برانگيخت . لذا نتوانستيم پاسخ دهيم و ساكت مانديم . بار ديگر ، حضرت فرمود : «السلام عليكما !» و ما باز از شرم ، ساكت بوديم . براى بار سوم كه ايشان سلام داد ، ترسيديم ايشان برگردد . لذا پاسخ ايشان را داديم ؛ چون سيره ايشان چنين بود كه اگر تا سه بار سلام مى داد و اذن ورود نمى گرفت ، باز مى گشت . ۱ شرم از وضعيتى كه داشتند ، موجب سكوت و تأخير در پاسخ

1.كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۳۲۰ (ح ۹۴۷) ؛ شرح الأخبار ، ج ۳ ، ص ۶۷ ؛ علل الشرائع ، ج ۲ ، ص ۳۶۶ ؛ مكارم الأخلاق ، ص ۲۸۰ ؛ بحار الأنوار ، ج ۴۳ ، ص ۸۲ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
206

يكى ديگر از كارهايى كه ممكن است اتّفاق بيفتد ، شرح خلوت هاى زناشويى براى ديگران است . اين كار نيز مخالف روح حياست . خلوت هاى زناشويى ، همان گونه كه درون اتاق هاى دربسته رخ مى دهند و از ديدِ ديگران پنهان اند ، از گوش ديگران نيز بايد پنهان بمانند . پس بهتر است پرده خلوت به وسيله زبان و بيان ، شكسته نشود و در قلمرو گفتار و شنيدار ، همگانى نگردد . روزى رسول خدا نشسته بود و زنى در حضور ايشان بود . حضرت به وى فرمود :
گمان مى كنم كه شما زنان ، ديگران را از آنچه همسرانتان با شما انجام مى دهند ، باخبر مى سازيد !؟
وقتى او حدس پيامبر صلى الله عليه و آله را تأييد كرد ، رسول خدا فرمود :

۰.اين كار را نكنيد كه خداوند ، كسى را كه چنين كند ، دشمن مى دارد . ۱

به نظر مى رسد اين كار ، از عادت هاى جاهلى بوده است و البته ، محدود به زبان و گفتار هم نيست . ممكن است اين كار به وسيله امواج بصرى يا تصويرى انجام شود . گاهى به سبب اغراض شوم ، دوربين هاى مخفى در خلوت هاى خانواده ها كار گذاشته مى شود . اخيرا اين كار به صورت يك تفريح نيز درآمده است . برخى شركت ها دوربين هاى بسيار كوچكى ساخته اند كه امواج تصويرى را بدون سيم ، ارسال مى كنند و شخصى كه آن را كار گذاشته است ، با دريافت تصاويرى از خلوت همسران ، به اصطلاح لذّت مى برد . زشت تر از اين ، فيلم هاى سكسى است كه شنيع ترين صحنه ها را به تصوير مى كشند و فجيع تر از همه اينها ، كشيده شدن روابط زناشويى به صحنه عمومى جامعه و انجام دادن روابط خاص زناشويى در منظر ديگران است . اينها جلوه هايى از فرهنگ

1.المعجم الكبير ، ج ۸ ، ص ۲۰۹ ؛ كنزالعمّال ، ج ۱۶ ، ص ۳۵۵ (ح ۴۴۹۰۴) ؛ مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، ج ۴ ، ص ۲۹۴ .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9230
صفحه از 388
پرینت  ارسال به