حيا هستند ، نمونه كامل پوشيدگى نيز بوده اند . لقمان ، يكى از كسانى است كه پوشيدگى شديدى داشته و امام صادق عليه السلام ، اين ويژگى را يكى از علل حكيم شدن وى دانسته است . ۱ حضرت موسى عليه السلام آن قدر بر پوشيدگى خود محافظت مى كرد كه مردم مى پنداشتند وى ، بيمارى جسمانى دارد . رسول خدا درباره ايشان فرموده است :
۰.إنَّ موسى كانَ رَجُلاً حَيِيّا سَتيرا لا يُرى مِن جِلدِهِ شَيءٌ اِستِحياءً مِنهُ . ۲
۰.همانا موسى ، مردى باحيا و پوشيده بود كه به دليل حيايش هيچ نقطه از بدن وى ديده نشد .
در اين توصيف ، هم ويژگى حيا و پوشش با هم آمده (حييّا ستيرا) ، و هم تصريح شده كه حضرت موسى عليه السلام به دليل حيايى كه داشته ، هيچ نقطه از بدن وى را كسى نديده است . حضرت موسى عليه السلام هنگامى كه مى خواست وارد آب شود ، تا بدنش وارد آب نمى شد ، لباس خود را بيرون نمى آورد ۳ و در حقيقت ، ايشان هنگام آبتنى ، پوششى از آب را به جاى پوشش پارچه اى براى خود برمى گزيد . امّا درباره فرهنگ عمومى بنى اسرائيل ، در حديث آمده است كه حيايى وجود نداشته و لذا آنان ، هنگام شنا ، برهنه وارد آب مى شدند و به يكديگر نگاه مى كردند( !) . ۴ اين ويژگى در فرهنگ جاهلى حجاز نيز وجود داشته است .
1.تفسير القمى ، ج ۲ ، ص ۱۶۲؛ مجمع البيان ، ج ۸ ، ص ۴۹۷؛ بحار الأنوار ، ج ۱۳ ، ص ۴۰۹ .
2.صحيح البخارى ، ج ۴ ، ص ۱۲۹ ؛ سنن الترمزى ، ج ۵ ، ص ۳۵۹ (ح ۳۲۲۱) ؛ مسند أحمد ، ج ۳ ، ص ۵۹۶ ، (ح ۱۰۶۸۳) .
3.رسول خدا فرمود : «إن موسى بن عمران كان إذا أراد أن يدخل الماء لم يلق ثوبه حتّى يوارى عورته في الماء ؛ موسى بن عمران هر گاه مى خواست وارد آب شود ، لباس از تن بيرون نمى كرد تا اين كه عورت او در آب ناپيدا شود» . (مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، ج ۱ ، ص ۶۰۲ ، ح ۱۴۵۸ ؛ مسند أحمد ، ج ۳ ، ص ۲۶۲)
4.رسول خدا فرمود : «كانت بنو إسرائيل يغتسلون عراة ينظر بعضهم إلى بعض ؛ بنى اسرائيل ، عريانْ غسل كرده ، به يكديگر نگاه مى كردند» . (صحيح البخارى ، ج ۱ ، ص ۷۳ ؛ مسند أحمد ، ج ۳ ، ص ۱۹۳ (ح ۸۱۷۹) ؛ صحيح مسلم ، ج ۱ ، ص ۱۸۳)