179
پژوهشي در فرهنگ حيا

بلكه ماهيتى معنوى دارد كه بر قامت شخصيت انسان پوشانده مى شود . بنا بر اين ، همان گونه كه عريانى جسم ، نشانه دريدگى و بى شرمى است ، بى حيايى نيز نشانه عريانى و دريدگى شخصيت است و همان گونه كه پوشيدگى ، نشانه وقار و حياست ، باحيا بودن ، نشانه مزيّن بودن شخصيت به لباس وقار و شرم است . فرد باحيا ، شخصيتى مزيّن و مُلبَّس دارد و فرد بى حيا ، شخصيتى عريان ودريده . همچنين رفتار فرد باحيا ، رفتارى مزيّن و ملبّس است و رفتار فرد بى حيا ، رفتارى عريان و دريده .

جامه تن

تا اين جا از تأثير حيا بر شخصيت و رفتار ، سخن رانديم و گفتيم كه حيا ، جامه اى از وقار بر روان و رفتار انسان مى پوشد . در اين بحث ، رابطه حيا و پوشش جسمانى را بررسى مى كنيم و درصدديم بدانيم حيا چه تأثيرى بر پوشش جسمانى دارد و اساسا آيا تأثيرى بر پوشش انسان دارد ؟ آيا مى توان حيا و پوشيدگى را در يك سمت قرار داد و بى حيايى و برهنگى را در سمتى ديگر ؟
حيا ، رابطه تنگاتنگى با پوشش دارد و در بسيارى از احاديث ، اين دو با هم آمده اند . مثلاً حيا و سِتر در مورد خداوند متعال با هم آمده اند ۱ و در موارد متعدّدى ، حيا نقطه مقابل عريانى دانسته شده است . ۲ اين گونه شواهد ، آن قدر فراوان است كه نمى توان رابطه ميان اين دو (حيا و پوشش ظاهرى) را انكار كرد . بنا بر اين ، لازمه حيا ، پوشش است . نمى توان شخص برهنه را باحيا دانست و نمى توان پذيرفت كه شخص باحيا ، برهنه باشد . حجّت هاى الهى كه نمونه كامل

1.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهمى فرمايد : إنّ اللّه ـ عزّوجلّ ـ حيىّ ستير يحب الحياء والستر ؛ خداوند عز و جل باحيا و پوشاننده است و حيا و پوشاندن را دوست دارد» . (سنن أبى داوود ، ج ۲ ، ص ۲۵۱ ، ح ۴۰۱۲ ؛ سنن النسائى ، ج ۱ ، ص ۲۰ ؛ السنن الكبرى ، ج ۱ ، ص ۱۹۸)

2.ر . ك : وسائل الشيعه (طبع آل البيت عليهم السلام) ، ج ۵ ، ص ۲۲ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
178

شخصيت و رفتار يك فردِ باحيا را مى توان شخصيت و رفتارى پوشيده در لباس زيباى حيا دانست . پس تصويرى كه از اين دو در ذهنْ نقش مى بندد ، تصوير انسانى است كه بر قامتش لباسى زيبا و بلند پوشيده شده است و به همين جهت ، در برخى روايات براى توصيف انسانِ باحيا ، از تعبير « لباس حيا بر تن كردن » استفاده شده است . ۱ اين ، همان لباسى است كه از حيا بر شخصيت و رفتار انسان پوشيده شده است . در حديث ديگر ، براى بيان حيا از تعبير «پرده» استفاده شده است ۲ و در جاى ديگر ، از تعبير «تَن پوش» . ۳ ر اكرم مى فرمايد :

۰.كَسا مَحاسِنَ وَجهِهِ الحَياءُ . ۴

۰.پوششى از حيا ، زيبايى هاى چهره اش را پوشانده بود .

در طرف مقابل ، شخصيت بى حيا ، شخصيتى است عريان و دريده ، و رفتار شخص بى حيا ، رفتارى است دريده و عريان . به همين جهت ، در روايتى براى توصيف انسان بى حيا ، از تعبير « تن پوش حيا را از تن بيرون آوردن » استفاده شده است . ۵
مسلّم است كه حيا ، ماهيت فيزيكى ندارد كه بر جسم انسان پوشانده شود ؛

1.امام على عليه السلام مى فرمايد: «من كساه الحياء ثوبه ، لم يَرَ الناس عيبه ؛ كسى كه جامه حيا داشته باشد ، مردم ، عيب او را نمى بينند (نهج البلاغه ، حكمت ۲۲۳) . نيز مى فرمايد «من كساه الحياء ثوبه خفى على الناس عيبه ؛ كسى كه جامه حيا پوشيده باشد ، عيب او از مردم ، پنهان مى ماند» (الكافى ، ج ۸ ، ص ۲۳؛ تحف العقول ، ص ۹۸؛ بحار الأنوار ، ج ۷۷ ، ص ۲۸۷) .

2.امام صادق عليه السلام مى فرمايد : «من أراد أن يحط وزره ، فليرخ ستره ؛ كسى كه مى خواهد گناه او ريخته شود ، پرده [خانه] را بيفكند» . (تحف العقول ، ص ۳۷۸ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۲۶۴)

3.امام على عليه السلام مى فرمايد : «الكيّس من تجلبب الحياء ؛ زيرك ، كسى است كه پوششى از حيا داشته باشد» . (غرر الحكم ، ح ۲۱۹۶)همچنين امام حسن مجتبى عليه السلام در مقام توصيف حياى پيامبر اكرم مى فرمايد :

4.مناقب ابن شهرآشوب ، ج ۴ ، ص ۱۲ .

5.رسول خدا مى فرمايد : «من ألقى جِلباب الحياء لاغيبة له ؛ هر كه پوشش حيا را كنار بگذارد ، غيبت ندارد» . (تحف العقول ، ص ۴۵ ؛ الاختصاص ، ص ۲۴۲ ؛ مشكاة الأنوار ، ص ۴۱۲ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۷ ، ص ۱۴۹)

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8933
صفحه از 388
پرینت  ارسال به