تصوير ما از خوش اخلاقى يك مؤمن ، متفاوت خواهد بود ؛ ولى به هر حال ، تصوير ذهنى ما از اخلاق خوش ، تصويرى زيباست .
در بحث حيا نيز مسئله نقش بستن تصوير ذهنى مطرح شده است . رسول خدا مى فرمايد :
۰.لَو كانَ الحَياءُ رَجُلاً ، لَكانَ رَجُلاً صالِحا . ۱
۰.اگر حيا ، انسان مى بود ، بدون ترديد ، انسان شايسته اى بود .
۰.و در جاى ديگر ، فرموده است :لَو كانَ الحَياءُ رَجُلاً ، لَكانَ رَجُلَ صِدقٍ . ۲
۰.اگر حيا انسان مى بود ، بدون ترديد ، انسان صادقى بود .
۰.و درباره بى حيايى فرموده است :لَو كانَ البَذاءُ رَجُلاً ، لَكانَ رَجُلَ سَوءٍ . ۳
۰.اگر بى حيايى ، انسان مى بود ، بدون ترديد ، انسان بدى بود .
۰.همچنين ايشان درباره ناسزاگويى كه يكى از مصاديق بى حيايى است ، مى فرمايد :لَو كانَ الفُحشُ خَلقا لَكانَ شَرَّ خَلقِ اللّهِ . ۴
۰.اگر ناسزاگويى ، انسان مى بود ، بدون ترديد ، بدترين آفريده خدا بود .
۰.و در جاى ديگر فرموده است :... لَكانَ رَجُلَ سَوءٍ . ۵
1.مكارم الأخلاق ، ابن ابى الدنيا ، ص ۳۹ (ح ۸۹) ؛ مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، ج ۸ ، ص ۲۷ ؛ المعجم الصغير ، ج ۱ ، ص ۲۴۰ (ح ۶۷۴) .
2.المعجم الأوسط ، ج ۱ ، ص ۱۰۷ .
3.المعجم الصغير ، ج ۱ ، ص ۲۴۰ (ح ۶۷۴) ؛ المعجم الأوسط ، ج ۵ ، ص ۷۶ ؛ كنز العمّال ، ج ۳ ، ص ۶۰۳ (ح ۸۱۲۵) .
4.الجامع الصغير ، ج ۲ ، ص ۴۳۴ (ح ۷۴۶۵) ؛ كنز العمّال ، ج ۳ ، ص ۵۹۹ (ح ۸۰۹۷) .
5.مكارم الأخلاق ، ابن أبى الدنيا ، ص ۳۹ (ح ۸۹) ؛ مسند أبى داوود الطيالسى ، ص ۲۰۹ ؛ المعجم الأوسط ، ج ۱ ، ص ۱۰۷ ؛ شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد ، ج ۱۰ ، ص ۱۴۰ .