خلوت انجام مى شود ، مى توان از اين طريق ، بازدارى كرد . مهمْ اين است كه نظارت فرشتگان درك شود و به عظمت مقام و منزلت آنان ، توجّه گردد و اهمّيت نظارت آنان نيز دانسته شود . رسوا شدن نزد چنين فرشتگان بزرگوارى و رسوا شدن در قيامت به واسطه شهادت اين فرشتگان محترم ، چيزهايى هستند كه شرم را برمى انگيزند و بلكه توجّه به آن ، ممكن است آه انسان را بلند كند . براى نمونه ، امام سجّاد عليه السلام در نيايش خويش مى فرمايد :
۰.آه ! وانَفساه مِن مَلائِكَةٍ تَشهَدُ عَلَيَّ غَدا ! ۱
۰.آه از فرشتگانى كه فردا عليه من شهادت مى دهند !
بنا بر اين ، بايد در مسئله فرشتگان ناظر و نظارت فرشتگان ، قدرى تأمّل كرد . به نظر مى رسد اين بخش از نظارت ، چندان مورد توجّه مردم نيست و اهمّيت لازم بدان داده نمى شود ؛ نه به خود فرشتگان اهمّيت داده شده ، و نه مقام و منزلتشان ـ آن چنان كه هست ـ درك مى شود ، و نه به نظارت آنان و نقشى كه اين نظارت دارد ، اهمّيت داده مى شود . به همين جهت ، اين مسئله ، نيازمند توجّه بيشترى است . لازم است پيش از موقع نياز ، شناخت انسان نسبت به اين مسئله تقويت شود و ابعاد مختلف آن مورد توجّه قرار گيرد و به يك حقيقت تثبيت شده در نهاد انسان ، تبديل گردد تا اين حقيقت به هنگام نياز ، فراخوانى شود و خلوت انسان را به محضر فرشتگان تبديل كند و بدين سان ، آن را از آلودگى گناه پاس دارد .
در محضر خدا
برترين نوع نظارت كه مى تواند بهترين بازدارندگى را داشته باشد ، نظارت خداوند متعال است . خداوند مى تواند مونس خلوت هاى انسان باشد و آدمى را از تنهايى درآورد . امام سجّاد عليه السلام در مناجات هاى خود به اين نكته بسيار