121
پژوهشي در فرهنگ حيا

خلوت با نامحرم ، بيشترين چيزى است كه در روايات از آن نهى شده است . خلوت با نامحرم ، وسوسه انگيز و فساد آور است . در چنين حالتى ، شيطان ، خود وارد صحنه مى شود و به شدّت به انسان نزديك مى گردد . اين نزديكى از لحاظ جسمانى نيست ؛ بلكه به معناى قدرت تأثيرگذارى شيطان و آمادگى فراوان انسان براى وسوسه پذيرى و تحريك پذيرى است .
رسول خدا ، چهار چيز را مايه فساد قلب و روان انسان مى داند كه يكى از آنها خلوت كردن با زنان است . ۱ دليل آن نيز وسوسه شدن قلب و تمايل انسان به جنس مخالف است . كسى كه با زنى خلوت كند ، به سوى وى متمايل مى شود . رسول خدا در اين باره مى فرمايد :

۰.إيّاكُم ومُحادَثَةَ النِّساءِ ، فَإِنَّهُ لايَخلو رَجُلٌ بِامرَأَةٍ لَيسَ لَها مَحرَمٌ إلاّ هَمَّ بِها . ۲

۰.از هم صحبتى با زنان بپرهيزيد ؛ زيرا هيچ مردى با زن نامحرمى خلوت نمى كند ، مگر اين كه قصد او را مى كند .

هر كه با زن نامحرم ، خلوت كند ، نفر سوم آنان ، خودِ شيطان است و چنين جمعى معلوم است كه چه پيامدى خواهد داشت . رسول خدا مى فرمايد :

۰.لا يَخلُوَنَّ رَجُلٌ بِامرَأَةٍ فَإِنَّ ثالِثَهُمَا الشَّيطانُ . ۳

۰.هرگز مردى با زنى خلوت نكند ؛ چرا كه نفر سوم ، خودِ شيطان خواهد بود .

در چنين موقعيتى ، شيطان نيز بيش از هر وقت ديگرى به انسان نزديك مى شود . وى ، خود به حضرت نوح عليه السلاممى گويد كه هنگام خلوت كردن مرد با زن نامحرم ، بيش از هر وقت ديگرى به او نزديك هستم . ۴ رسول خدا مى فرمايد كه يكى از توصيه هاى شيطان به حضرت موسى عليه السلام اين بود :

1.الأمالى ، مفيد ، ص ۳۱۵ ، الأمالى ، طوسى ، ص ۸۳ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۱۹۲ .

2.الجامع الصغير ، ج ۱ ، ص ۴۵۰ (ح ۲۹۱۸) ؛ كنزالعمّال ، ج ۵ ، ص ۳۲۷ (ح ۱۳۰۶۱) .

3.مستدرك الوسائل ، ج ۱۴ ، ص ۲۶۶ ؛ مسند أحمد ، ج ۳ ، ص ۴۴۶ .

4.الخصال ، ص ۱۳۲ (ح ۱۴۰) ؛ مستدرك الوسائل ، ج ۱۴ ، ص ۲۶۵ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
120

حضرت مى فرمايد :

۰.تُكرَهُ الخَلوَةُ وما اُحِبُّ أن يُفعَلَ . ۱

۰.خلوت ، ناخوشايند است و من خوش ندارم كه چنين كارى رخ دهد .

دليل اين ناخوش دارى ، همان نفوذ عميقى است كه شيطان بر انسان پيدا مى كند . اين نفوذ ، آن قدر عميق است كه رسول خدا كسى را كه تنها مى خوابد و يا تنها به مسافرت مى رود ، خودِ شيطان مى داند و مى فرمايد :

۰.البائِتُ فِي البَيتِ وَحدَهُ وِالسّائِرُ وَحدَهُ شَيطانانِ ، وَالاِثنانِ لُمَّةٌ وَالثَّلاثَةُ إنسٌ . ۲

۰.كسى كه تنها در اتاقى مى خوابد و كسى كه تنهايى سفر مى كند ، شيطان است ، و [مسافرت ]دو نفرى ، وسوسه است و [مسافرت] سه نفرى دوستى است .

در اين جا صحبت از شيطنت كردن نيست ؛ بلكه فراتر از آن ، رسول خدا ، شخصِ تنها را خودِ شيطان مى داند . در روايات پيش گفته نيز آمده بود كه شيطان با فرد تنها ، مصاحبت و همراهى دارد . اين همراهى ، آن قدر شديد است كه گويا آن شخص ، خود شيطان است . در همان روايت ها آمده بود كه شيطان از دو نفر ، دورتر است . در اين روايت هم آمده كه دو نفر بودن ، فرد را از شيطان بودن در حالت تنهايى خارج كرده ، فقط مايه وسوسه خواهد بود . در گام بعدى ، شيطان ، بيشتر و بيشتر دور مى شود و لذا رسول خدا ، جمع سه نفره را مايه اُنس و دوستى مى داند . ۳
همان گونه كه روشن است ، در اين روايت ، از خلوت هاى گروهى نيز ياد شده است ؛ چرا كه خلوت دو نفره را مايه وسوسه و خيالات نادرست مى داند .

1.مسائل على بن جعفر ، ص ۱۷۵ (ح ۳۱۴) ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۰ ، ص ۲۸۰ .

2.المحاسن ، ج ۲ ، ص ۳۵۶ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۲۷۹ (ح ۲۴۴۳) ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۶ ، ص ۱۸۸ .

3.اين مراتب سه گانه ، بسيار شگفت انگيز و الهام بخش اند : شيطان ، وسوسه و دوستى . جاى آن دارد كه اين مراحل سه گانه ، مورد پژوهش قرار گيرند و ويژگى هاى آنها تبيين شود .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9316
صفحه از 388
پرینت  ارسال به