115
پژوهشي در فرهنگ حيا

بيشتر و بيشتر فاصله مى گيرد . اين را مى توان در شدّت و ضعف وسوسه هاى نفسانى در حالت هاى ياد شده ، مشاهده كرد . دورى و نزديكى شيطان ، دورى و نزديكى مكانى نيست ؛ بلكه به معناى كاهش و افزايش وسوسه ها و ميزان تأثيرگذارى آنهاست . به موازات افزايش تعداد حاضران ، تأثير وسوسه هاى شيطان نيز كاهش مى يابد و به موازات كاهش تعداد افراد ، تأثير وسوسه هاى شيطان افزايش مى يابد .
به بيان ديگر ، هر چه قلمرو انسان از انسان هاى شريفْ پُرتر شود ، شيطان از آن ، دورتر مى شود و هر چه از انسان هاى شريفْ تهى تر گردد ، شيطان به آن ، نزديك تر مى شود و فضاى بيشترى را اشغال مى كند . در اين زمينه ، روايت هاى متعدّدى از رسول خدا نقل شده است ، از جمله اين روايت كه :

۰.فَإِنَّ الشَّيطانَ مَعَ الواحِدِ وهُوَ مَعَ الاِثنَينِ أبعَدُ . ۱

۰.شيطان ، همراه انسانِ تنهاست ، و از دو نفر ، دورتر است .

پس هر چه حضور ديگران كم رنگ تر شود ، تسلّط شيطان بر انسان ، بيشتر مى شود . شيطان در وضعيت تنهايى انسان ، ويژگى هايى دارد كه مى تواند تصويرگر خطر شيطان در اين موقعيت باشد : يكى « شدّت اهتمام » وى براى وسوسه كردن انسان . نبود ديگران ، احتمال «وسوسه پذيرى» را افزايش مى دهد و اميد شيطان را براى گم راهى انسان ، بيشتر مى كند و به همين جهت ، اهتمام او به فريب بشر نيز افزايش مى يابد . امام باقر عليه السلام با اشاره به اين حقيقت مى فرمايد :

۰.إنَّ الشَّيطانَ أشَدُّ ما يَهُمُّ بِالإِنسانِ حينَ يَكونُ وَحدَهُ خالِيا . ۲

۰.شديدترين اهتمام شيطان به انسان ، هنگامى است كه تنها و در خلوت است .

1.الكافى ، ج ۸ ، ص ۳۰۳ ؛ المحاسن ، ج ۲ ، ص ۳۵۶ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۲۷۷ (ح ۲۴۳۳) ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۶ ، ص ۲۲۸ ؛ مسند احمد ، ج ۵ ، ص ۳۲۶ (ح ۱۵۶۹۶) ؛ كنزالعمّال ، ج ۱۶ ، ص ۱۵۴ .

2.الكافى ، ج ۶ ، ص ۵۳۳ ؛ مشكاة الأنوار ، ص ۳۱۹ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
114

آسيب شناسى خلوت

انسان از برخى كارها در آشكار ، پرهيز مى كند ؛ امّا ممكن است در پنهانى به انجام دادن آنها بپردازد . ۱ اين تفاوت رفتار در خلوت و جَلوت ، به دليل حضور مردم است . حياى از ديگران ، سبب مى شود كه فرد در حضور آنها از ارتكاب رفتارهاى خلاف و نادرست ، دست بكشد و به محض پيدا شدن خلوت ، نسبت به انجام دادن آنها اقدام كند . رسول خدا مى فرمايد كه روز قيامت ، گروهى را در بدترين عذاب مى آورند . خداوند به آنان مى فرمايد :
إنَّكُم كُنتُم إذا خَلَوتُم بارَزتُموني بِالعَظائِمِ وإذا لَقيتُمُ النّاسَ لَقيتُموهُم مُخبِتينَ . ۲ شما اين گونه بوديد كه هرگاه خلوت مى كرديد ، با گناهان بزرگ در برابر من قد مى كشيديد و هر گاه با مردم ملاقات مى كرديد ، با فروتنى آنان را ملاقات مى كرديد .
گردنكشى در برابر خداوند ، نشانه خوار دانستن خداوند است . در روايتى آمده كه هر كس خدا را ناظر ببيند و سپس گناه كند ، او را «أهون الناظرين (كم ارج ترينِ ناظران)» قرار داده است . ۳
به هر حال ، خلوت ، زمينه را براى بروز ناهنجارى و زشتكارى آماده و انجام دادن آنها را تسهيل مى كند . اين ، آسيب خلوت است . شيطان در همه حال ، وسوسه انگيز است ؛ امّا قدرت وسوسه انگيزى و تأثير وسوسه هاى او در خلوت ، بيشتر مى گردد . نزديكى شيطان به انسان با حضور مردم ، رابطه معكوس دارد . اگر كسى تنها باشد ، شيطان به شدّت به وى نزديك است ، و اگر يك نفر ديگر اضافه شود ، قدرى فاصله مى گيرد و اگر تعداد آنان از سه نفر به بالا باشد ،

1.ر . ك : تحف العقول ، ص ۲۲۳ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۱ ، ص ۳۶۹ ؛ الدرّ المنثور ، ج ۱ ، ص ۱۷۲ .

2.تنبيه الخواطر ، ج ۲ ، ص ۲۳۴ .

3.ر . ك : الكافى ، ج ۲ ، ص ۶۸ ؛ ثواب الأعمال ، ص ۱۴۷ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۰ ، ص ۳۸۶ .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8921
صفحه از 388
پرینت  ارسال به