به هر حال ، روشن است كه انجام يافتن اين مراسم نيز لايه ديگرى از حيا را برطرف مى كند .
پس از آن ، دوران باردارى فرا مى رسد . اوّلين باردارى ، بيشترين شرم را براى زن به همراه دارد . هر چند تاكنون چند مرحله را پشت سر گذاشته است ، امّا باردارى ، اوّلين تجربه از اين نوع است . در اين مرحله ، معمولاً فشار روانى زن ، بيشتر مى شود و سعى مى كند باردارى خود را پنهان سازد . امام باقر عليه السلامدرباره حضرت مريم عليهاالسلاممى فرمايد كه وقتى ايشان باردار شد ، با حالتى شرمگين از مردم فاصله گرفت . ۱ زن ، پس از زايمان ، باز احساس مى كند كه چيزى در درون وى فرو ريخته است و آن ، چيزى جز لايه چهارم حيا نيست . امام صادق عليه السلام ، درباره اين مراحل و لايه هاى چهارگانه مى فرمايد :
۰.الحَياءُ عَشَرَةُ أجزاءٍ تِسعَةٌ فِي النِّساءِ و واحِدَةٌ فِي الرِّجالِ . فَإِذا خُفِضَت ذَهَبَ جُزءٌ مِن حَيائِها ، وإذا تَزَوَّجَت ذَهَبَ جُزءٌ ، وإذَا افتَرَعَت ذَهَبَ جُزءٌ ، وإذا وَلَدَت ذَهَبَ جُزءٌ وبَقِيَ لَها خَمسَةُ أجزاءٍ . ۲
۰.حيا ، ده جزء است كه نُه جزء آن در زنان و يك جزء آن در مردان است . وقتى زن حيض مى شود ، يك جزء حياى وى مى رود ، و چون ازدواج مى كند ، يك جزء ديگر مى رود ، و چون عروسى مى كند ، يك جزء ديگر مى رود ، و چون فرزند به دنيا مى آورد ، يك جزء ديگر مى رود و پنج جزء حيا براى وى باقى مى ماند .
در اين روايت ، سخنى از مرحله پنجم ، يعنى فرا رسيدن دوران يائسگى نشده است و ظاهرا اين مرحله ، تأثيرى در كاهش حيا ندارد . به نظر مى رسد آنچه حيا را مى بَرَد ، تجربه زناشويى است ، نه پايان امكان باردار شدن و به همين جهت ،