81
پژوهشي در فرهنگ حيا

ممكن است كسانى هم كه به «خداى موجود» معتقدند ، به حضور و نظارت خداوند ، باور عملى نداشته باشند . اين گروه به «خداى غايب» ، باور عملى دارند ؛ يعنى خدا را در جايى غير از جايى كه آنان هستند ، مى دانند ، حال آن كه خداى موجود ، «خداى حاضر و ناظر» است .
ابن ابى العوجا به امام صادق عليه السلام گفت : نام خدا را آوردى و ما را به چيزى كه «غايب» است ، حواله كردى !؟ امام صادق عليه السلام در پاسخ وى فرمود :

۰.وَيلَكَ ! كَيفَ يَكونُ غائِبا مَن هُوَ مَعَ خَلقِهِ شاهِدٌ ، وإلَيهِم أقرَبُ مِن حَبلِ الوَريدِ ، يَسمَعُ كَلامَهُم ويَرى أشخاصَهُم ويَعلَمُ أسرارَهُم ؟ ۱

۰.واى بر تو ! چگونه كسى كه همراه خلق خود و شاهد آنان است و از رگ گردن به آنان ، نزديك تر است ، سخن آنان را مى شنود و پيكر آنان را مى بيند و اسرار آنان را مى داند ، مى تواند غايب باشد ؟

براى باورى كه خدا را «غايب» مى داند ، برانگيختگىِ شرم بى معناست ؛ امّا باورى كه خدا را «حاضر و ناظر» مى داند ، از او شرم مى كند . خداوند ، ممكن است ناپيدا باشد ، و با چشم سر ، ديده نشود ؛ امّا غايب نيست ؛ بلكه هميشه و همه جا حاضر است . امام على عليه السلام درباره خداوند متعال مى فرمايد :

۰.وأنَّهُ لَبِكُلِّ مَكانٍ ، وفي كُلِّ حينٍ وأوانٍ ومَعَ كُلِّ إنسٍ و جانٍّ . ۲

۰.او در هر مكانى و در هر زمانى و با هر انسان و جنّى هست .

حضرت در اين حديث شريف ، به قلمرو مكانى ، قلمرو زمانى و قلمرو موجوداتى حضور خداوند ، اشاره كرده و تصريح نموده كه هيچ يك از اين قلمروها خالى از حضور خداوند نيست . تمام موجودات در تمام زمان ها و تمام مكان ها ، در محضر خداوند هستند . بنا بر اين ، نه موجودِ بى ناظر وجود دارد و نه

1.الكافى ، ج ۱ ، ص ۱۲۵ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۲۵۰ (ح ۲۳۲۵) ؛ الاحتجاج : ج ۲ ، ص ۲۰۸ (ح ۲۱۸) ؛ بحار الأنوار ، ج ۳ ، ص ۳۳ .

2.نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۵ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۷ ، ص ۳۱۵ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
80

وَ إِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَ مَا يُعْلِنُونَ . ۱ و به درستى كه پروردگارت ، حتما آنچه را در سينه ها پنهان ساخته اند و آنچه را آشكار مى سازند ، مى داند .
خلاصه سخن ، اين كه نظارت خداوند بر تمام آنچه در زمين و آسمان مى گذرد ، يك واقعيت در آفرينش است . و به همين جهت ، امام على عليه السلاممى فرمايد :

۰.أفضَلُ الحَياءِ استِحياؤُكَ مِنَ اللّهِ . ۲

۰.برترين حيا ، حياى تو از خداوند است .

انسان ، ممكن است كارهايى را آشكارا انجام دهد ، بدون اين كه توجّه به حضور و نظارت خداوند داشته باشد و ممكن است كارهايى را پنهانى انجام دهد ، به خيال اين كه هيچ كس بر آنها نظارت ندارد . قرآن كريم مى فرمايد هم آشكار شما در محضر خداوند است و هم نهان شما . خداوند ، هم ناظر آشكارِ شماست و هم ناظر نهان شما .

نقش تصوير از خدا در شكل گيرى حيا

ممكن است كه ما كارهايى را در آشكارا انجام دهيم كه اگر مى دانستيم خدا ناظر است ، انجام نمى داديم ، و ممكن است كارهايى را پنهانى انجام دهيم كه اگر بدانيم خدا حاضر است ، انجام نمى دهيم . اين بستگى به تصويرى دارد كه فرد از خداوند در ذهن دارد . اين كه چه تصويرى از خداوند داشته باشيم ، نقش بسيار مهمى در شكل گيرى حيا دارد . تصوير خداوند در ذهن ما چيست ؟ خداى معدوم يا خداى موجود ؟ خداى غايب يا خداى حاضر ؟ ناظر ندانستن خدا ، منحصر در كسانى كه به «خداى معدوم» (يا عدم وجود خدا) معتقدند ، نيست .

1.نحل ، آيه ۷۴ . نيز ، ر . ك : قصص ، آيه ۶۹ ؛ يس ، آيه ۷۶ ؛ نحل ، آيه ۲۳ ؛ هود ، آيه ۵ .

2.غرر الحكم و دررالحكم ، ح ۳۱۱۲ .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9204
صفحه از 388
پرینت  ارسال به