361
پژوهشي در فرهنگ حيا

به هر حال ، شراب را بايد مادر زشتى ها ۱ و كليد تمام بدى ها ۲ دانست و به همين جهت ، اسلام ، آن را تحريم كرده و هر كه را در اين مسير نقش داشته باشد ، مسئول مى داند . ۳

۵ . ولادت ناپاك

ولادت ناپاك ، يكى از عوامل بى حيايى است . اين پديده ممكن است به يكى از سه صورت زير رخ دهد : يا به رابطه نامشروع است و يا اگر رابطه مشروع باشد ، به آميزش هنگام عادت ماهيانه برمى گردد و يا به مشاركت شيطان در انعقاد نطفه .
در برخى روايات آمده كه اگر هنگام آميزش از پوشش استفاده نشود ، فرشتگان ، شرم مى كنند و دور مى شوند و به جاى آنان ، شيطان ، حضور مى يابد و در انعقاد نطفه ، مشاركت مى كند . ۴
رسول خدا فرموده است كسى كه از آنچه مى گويد و از آنچه درباره او

1.ر . ك : مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۵۴ ؛ الاحتجاج ، ج ۲ ، ص ۹۲ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۰ ، ص ۱۸۰ ؛ كنزالعمّال ، ج ۵ ، ص ۳۴۹ .

2.ر . ك : الكافى ، ج ۲ ، ص ۳۳۸ ، و ج ۶ ، ص ۴۰۳ ؛ مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۵۴ ؛ المستدرك على الصحيحين ، ج ۴ ، ص ۱۴۵ .

3.رسول خدا فرموده است : «لعن اللّه الخمر وغارسها وعاصرها وشاربها وساقيها وبايعها ومشتريها وآكل ثمنها وحاملها والمحولة إليه ؛ نفرين خدا بر شراب و كشاورز آن و بر شراب ساز و شراب نوش و شراب ده و شراب فروش و كسى كه شراب را مى خرد و مصرف كننده پول آن و حمل كننده آن و تحويل گيرنده آن». (كتاب من لايحضره الفقيه ، ج۴ ، ص۸ . نيز، ر. ك: الخصال، ص۴۴۵؛ الأمالى ، صدوق، ص۵۱۱؛ ثواب الأعمال ، ص ۲۴۴ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۶ ، ص ۳۳۰ ؛ كنزالعمّال ،ج ۵ ، ص ۳۴۸ ، ح ۱۳۱۷۷)

4.ر . ك : بخش دوم : فصل دوم (حيا و پوشش) .


پژوهشي در فرهنگ حيا
360

عقل شرابخوار ، زايل مى گردد و به همين جهت ، همه پرده ها را مى دَرَد و همه گناهان را مرتكب مى شود . امام صادق عليه السلامدر پاسخ به پرسشى درباره علّت تحريم شراب فرموده است :

۰.حَرَّمَها لِأَنَّها أُمُّ الخَبائِثِ ، ورَأسُ كُلِّ شَرٍّ يَأتي عَلى شارِبِها ساعَةٌ يُسلَبُ لُبُّهُ ولا يَعرِفُ رَبَّهُ ولا يَترُكُ مَعصِيَةً إلاّ رَكِبَها ولا حُرمَةً إلاّ اِنتَهَكَها ؟ ۱

۰.خدا ، آن (شراب) را حرام كرده ؛ زيرا شراب ، مادر خباثت هاست . آيا اين گونه نيست كه بر شارب خمر ، ساعتى مى گذرد كه عقل او گرفته مى شود و پروردگارش رانمى شناسد و هيچ گناهى را فروگذار نمى كند و هيچ حرمتى را نگه نمى دارد ؟

همچنين حضرت در كلام ديگرى پيامد نوشيدن شراب را جسارت بر انجام دادن حرام ۲ و دريدن پرده معرّفى مى كند . ۳ به همين جهت ، شرّ شراب ، از شرّ هر عامل ديگرى بالاتر است . ۴ شرابخوارى ، موجب ترك نماز مى گردد و كسى كه شراب مى نوشد ، مرتكب سرقت ، قتل و زنا شده ، چه بسا با محارم خود درآميزد ، بدون اين كه بفهمد . ۵

1.الاحتجاج ، ج ۲ ، ص ۲۳۸ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۰ ، ص ۱۸۰ .

2.« ... وتحمله على أن يجسر على المحارم ؛ و او را بر آن مى دارد كه بر مَحارم ، جسور شود» (الكافى ، ج ۶ ، ص ۲۴۳ ؛ علل الشرائع ، ج ۲ ، ص ۱۴۸۴ ؛ الأمالى ، صدوق ص ۷۶۴)

3.«الذنوب التي ... تهتك الستور شرب الخمر ؛ از گناهانى كه ... پرده ها را مى درد ، شرب خمر است» . (علل الشرائع ، ج ۲ ، ص ۵۸۴ ؛ بحارالأنوار ، ج ۷۳ ، ص ۳۷۴)

4.رسول خدا مى فرمايد : «اياك والخمر فان خطيئتها تفرع الخطايا كما ان شجرتها تفرع الشجرة» ؛ از شراب بپرهيز كه پيامدهاى سوء آن از همه خطاها بيشتر است همان گونه كه درخت آن از همه درخت ها بالاتر مى رود» . (سنن ابن ماجة ، ج ۲ ، ص ۱۱۱۹ ، ح ۳۳۷۲ ؛ كنزالعمال ، ج ۵ ، ص ۳۴۶ ، ح ۱۳۱۶۲) . امام باقر عليه السلاممى فرمايد : «أفاعيل الخمر تعلو على كل ذنب كما يعلو شجرها على كل الشجر ؛ پيامدهاى سوء شراب بر همه گناهان برترى دارد ، همان گونه كه درخت آن از همه درخت ها بالاتر مى رود» الكافى ، ج۶ ، ص ۴۲۹ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۳ ، ص ۵۷۱ ، ح ۴۹۵۲ ؛ بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۳۵۸) .

5.رسول خدا مى فرمايد : «من شرب الخمر ترك الصلاة ؛ هر كه شراب نوشد ، نماز را ترك مى كند ...» (كنز العمّال ، ج ۵ ، ص ۳۴۹ ، ح ۱۳۱۸۲) . امام باقر (يا امام صادق عليهماالسلام) فرموده است : «ما عصى اللّه ـ عزّوجل ـ بشى ء أشد من شرب الخمر ، إن أحدهم ليدع الصلاة الفريضة ويثب على أمه وأخته وابنته وهو لا يعقل ؛ خداوند به وسيله هيچ گناهى شديدتر از شرب خمر ، معصيت نشده است . به درستى كه شارب خمر ، نماز واجب را ترك مى كند و در حالى كه هيچ نمى فهمد ، به مادر و خواهر و دختر خود تجاوز مى كند .» (الكافى ، ج ۶ ، ص ۴۰۳) . امام على عليه السلام نيز مى فرمايد : «إنّ شارب الخمر إذا شرب الخمر زنى و سرق وقتل النفس التى حرم اللّه ـ عزوجلّ ـ وترك الصلاة ؛ وقتى كسى شراب بنوشد ، مرتكب زنا و سرقت و قتل نفس و ترك نماز مى شود» . (همان جا) .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9249
صفحه از 388
پرینت  ارسال به