187
پژوهشي در فرهنگ حيا

اين باره مى فرمايد :

۰.عَلَيكُم بِالصَّفيقِ مِنَ الثِّيابِ ؛ فَإِنَّهُ مَن رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دينُهُ .

۰.بر شما باد پوشيدن لباس ضخيم ؛ چرا كه هر كس لباسش نازك باشد ، دينش نازك است . ۱

روزى پارچه اى قيمتى ، ظريف و زيبا از يَمن براى رسول خدا آوردند . ايشان ، پارچه را به يكى از يارانش هديه كرد . پس از چند روز ، آن لباس را بر تن وى نديد . علّت را جويا شد . وى گفت : آن را به همسرم داده ام . حضرت فرمود : «به وى بگو زير آن ، لباس ديگرى بپوشد ؛ زيرا مى ترسم كه حجم بدنش را مشخّص سازد» . ۲
همچنين ، روزى اسماء ، دختر ابوبكر ، در حالى كه لباس نازك و بدن نما بر تن داشت ، وارد خانه رسول خدا شد . به محض ورود ، حضرت ، روى خود را از وى برگرداند و به وى فرمود : «اى اسماء ! وقتى زنْ بالغ شد ، شايسته نيست كه جز صورت و دست هايش ديده شوند» . ۳
لباس نازك ، چسبان و بدن نما ، نشان از حياى رقيق شده است و مفاسد بى شمارى را در پى دارد . لذا رسول خدا فرموده است :

۰.هلاكت زنان امت من در دو چيز است : طلا و لباس نازك . ۴

۰.امام صادق عليه السلامنيز فرموده است :لا يَصلَحُ لِلمَرأَةِ المُسلِمَةِ أن تَلبَسَ مِنَ الخُمُرِ وَالدُّروعِ ما لا يُواري شَيئا .
سزاوار نيست زن مسلمان ، لباسى بپوشد كه بدن وى را نمى پوشاند . ۵

1.الجعفريات ، ص ۲۴۲ ؛ الخصال ، ص ۶۲۳ ؛ تحف العقول ، ص ۱۱۳ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۰ ، ص ۱۰۱ .

2.ر . ك : الطبقات الكبرى ، ج ۲ ، ص ۴۶۳ ؛ سنن أبى داوود ، ج ۴ ، ص ۶۴ (ح ۴۱۱۶) ؛ نثر الدرّ ، ج ۱ ، ص ۲۴۶ ؛ المجازات النبويّة ، ص ۱۶۱ (ح ۱۲۶) ؛ نثر الدرّ ، ج ۶ ، ص ۱۸۲ .

3.سنن أبى داوود ، ج ۴ ، ص ۶۲ (ح ۴۱۰۴) .

4.تنبيه الخواطر ، ج ۱ ، ص ۳ .

5.الكافى ، ج ۳ ، ص ۳۹۶ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
186

گاهى با شكلى از پوشش روبه رو هستيم كه برهنگى را در قالب پوشش ، احيا كرده است . ويژگى اين لباس ها با تغيير در دو مؤلّفه صورت مى گيرد : نوع دوخت و جنس پارچه . نوع دوخت به گونه اى است كه لباس را به تن مى چسبانَد و حجم بدن را نمايان مى سازد . پارچه آنها نيز نازك و بدن نماست . لباس هاى نازك و چسبان ، در حقيقت ، برهنگى را احيا مى كنند ؛ زيرا هدف از پوشيدن لباس ـ كه پوشيدگى است ـ ، با اين گونه لباس ها محقّق نمى شود و از اين جهت ، تفاوت چندانى با برهنگى ندارند . در فرهنگ روايات ، از اين گروه به عنوان «كاسياتٌ عاريات (پوشيدگان برهنه)» نام برده شده است . رسول خدا ، در زمره دوزخيان ، از زنانى نام مى بَرد كه لباس بر تن دارند ، امّا گويا برهنه اند و در ميان مردم به صورت تحريك كننده اى راه مى روند . ۱

۰.همچنين رسول خدا مى فرمايد :در آخر امّت من ، مردنماهايى هستند كه سوار بر وسايل نقليه خود شده ، بر درِ مساجد پياده مى شوند . زنان اينان ، پوشيده هاى برهنه اند كه موهايشان اينها برآمده است . اينها زنان نفرين شده اند . ۲

اين شكل از پوشش ، شايد به رسوايى برهنگى نباشد ؛ امّا به هر حال ، نشان از ضعيف بودن حيا دارد . پوشش كامل ، نشان از حياى كامل زن دارد و پوشش نازك ، نشان از حياى اندك او . زنانى كه حياى كاملى دارند ، در مَعرض ديد ديگران ، نه لباس هاى چسبان مى پوشند ، و نه لباس هاى نازك ، و هر اندازه كه حياى آنان رقيق تر و ضعيف تر شود ، پوشش آنان ، ناقص تر و نازك تر مى شود . پوشش هاى كوتاه و نازك ، حكايت از حياى ناقص و رقيق دارد . امام على عليه السلامدر

1.ر . ك : صحيح مسلم ، ج ۴ ، ص ۲۱۹۲ ؛ السنن الكبرى ، ج ۲ ، ص ۲۳۴ ؛ مسند ابن حنبل ، ج ۳ ، ص ۲۷۴ (ح ۸۶۷۳) ؛ الجامع الصغير ، ج ۲ ، ص ۱۰۱ (ح ۵۰۴۵) ؛ مسند أبى يعلى ، ج ۵ ، ص ۵۱۷ (ح ۶۶۶۰) .

2.مسند ابن حنبل ، ج ۲ ، ص ۶۹۱ (ح ۷۱۰۵) ؛ المستدرك على الصحيحين ، ج ۴ ، ص ۴۳۶ ؛ كنزالعمّال ، ج ۱۶ ، ص ۴۰۱ (ح ۴۵۱۰۵) .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9322
صفحه از 388
پرینت  ارسال به