۰.اگر خوش اخلاقى ، انسانى بود كه ميان مردم راه مى رفت ، بدون ترديد ، انسانى شايسته مى بود .
۰.و درباره بداخلاقى فرموده است :لَو كانَ سوءُ الخُلُقِ رَجُلاً يَمشي فِي النّاسِ ، لَكانَ رَجُلَ سَوءٍ . ۱
۰.اگر بداخلاقى ، انسانى بود كه در ميان مردم راه مى رفت ، بدون ترديد ، انسان بدى بود .
۰.همچنين امام على عليه السلام درباره صبر مى فرمايد :لَو كانَ الصَّبرُ رَجُلاً ، لَكانَ رَجُلاً صالِحا . ۲
۰.اگر صبر ، انسان مى بود ، بدون ترديد ، انسان شايسته اى بود .
۰.رسول خدا ، تصوير ذهنى صبر را «انسان با كرامت» دانسته است :لَو كانَ الصَّبرُ رَجُلاً ، لَكانَ رَجُلاً كَريما . ۳
۰.اگر صبر ، انسان مى بود ، بدون ترديد ، انسان بزرگوارى بود .
۰.همچنين ايشان درباره عُجْب و خودشيفتگى مى فرمايد :لَو كانَ العُجبُ رَجُلاً ، كانَ رَجُلَ سَوءٍ . ۴
۰.اگر خودْشيفتگى انسان مى بود ، بدون ترديد ، انسان بدى بود .
به خوبى روشن است كه تصوير ذهنى ما از مفاهيم ارزشى و ضد ارزشى ، چه قدر با هم تفاوت دارد . البته تصوير ذهنى از يك صفت ، در دو فرد نيز مى تواند متفاوت باشد . اين تفاوت ، بسته به ميزان برخوردارى فرد از آن صفت است . مثلاً تصوير ذهنى ما از خوش اخلاقى پيامبر اكرم ـ كه داراى برترين خُلق بود ۵ ـ با
1.الجامع الصغير ، ج ۲ ، ص ۴۳۵ (ح ۷۴۷۳) ؛ كنز العمّال ، ج ۳ ، ص ۴۴۱ (ح ۷۳۵۴) .
2.دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص ۵۳۴ (ح ۱۸۹۹) .
3.الجامع الصغير ، ج ۲ ، ص ۴۳۴ (ح ۷۴۶۱) ؛ كنزالعمّال ، ج ۳ ، ص ۲۷۱ (ح ۶۵۰۴) ؛ مسكّن الفؤاد ، ص ۴۸ .
4.الجامع الصغير ، ج ۲ ، ص ۴۳۴ (ح ۷۴۶۲) ؛ كنزالعمال ، ج ۳ ، ص ۵۱۴ (ح ۷۶۷۰) .
5. «وإنّكَ لَعَلى خُلق عَظِيمٌ » . (قلم ، آيه ۴)