ضعيف تر مى گردد . افزايش تعداد ، همچون رشته هاى متعدّدى است كه فرد را به ديگران پيوند زده باشد . هر چه اين رشته هاى پيوند ، بيشتر و محكم تر باشد ، موقعيت فرد ، بيشتر تثبيت مى شود و از امكان فريب خوردن و رُبوده شدن وى توسط شيطان ، كاسته مى شود . اين رشته ها ، همان رشته هاى شناخته شدن و تحت نظارت چشم هاى آشنا قرار گرفتن است . ارتباط شناختى و چشمى ميان انسان ها ، حيا را برمى انگيزد و فرد را از غلتيدن در ورطه گناه و زشتى باز مى دارد . بنا بر اين ، مسجد و اجتماعات دينى و جلسات مذهبى و حلقه هاى ذكر و دعا ، همگى از مؤلّفه هاى شهر اسلامى هستند كه در صورت تحقّق ، قلمرو گم نامى ها را كاهش مى دهند و از افول حيا جلوگيرى مى كنند .
ـ همسايه ها
مسئله ديگر در شهرنشينى اسلامى ، ارتباط با همسايگان است . اسلام بر مسئله ارتباط با همسايه ، بسيار تأكيد كرده است . جبرئيل عليه السلام ، آن قدر بر حرمت همسايه تأكيد مى كرد كه رسول خدا گمان بُرد همسايه از همسايه ، ارث مى برد :
۰.مازالَ جَبرَئيلُ ... يوصيني بِالجارِ حَتّى ظَنَنتُ أنَّهُ سَيُوَرِّثُهُ .
۰.جبرئيل ، پيوسته مرا به همسايگان سفارش مى كرد تا اين كه گمان كردم همسايه را ميراثبَر همسايه مى كند . ۱
و رسول خدا نيز آن قدر سفارش همسايگان را به مردم مى كرد كه آنان نيز گمان بردند همسايه ها از يكديگر ارث مى برند . ۲ حرمت همسايه ، يكى از سنگين ترين حرمت ها در اسلام است ۳ و همانندِ خود انسان ۴ و خون انسان ۵ و
1.كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۵۲ (ح ۱۰۸) ؛ روضة الواعظين ، ص ۴۲۴ ؛ دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص ۸۷ (ح ۲۶۵) ؛ مسند ابن حنبل ، ج ۹ ، ص ۳۱۱ (ح ۲۴۳۱۴) و ص ۳۸۰ (ح ۲۴۶۵۴) ؛ صحيح البخارى ، ج ۸ ، ص ۱ ؛ صحيح مسلم ، ج ۴ ، ص ۲۰۲۵ .
2.الكافى ، ج ۷ ، ص ۵۱ ، نهج البلاغه ، نامه ۴۷ ؛ مسند ابن حنبل ، ج ۸ ، ص ۳۰۵ ( ح ۲۲۳۶۱ .)
3.غررالحكم و دررالكلم ، ح ۹۵۲۸ ؛ مسند ابن حنبل ، ج ۶ ، ص ۸ ؛ الدرّ المنثور ، ج ۲ ، ص ۱۵۹ .
4.السيرة النبويّة ، ج ۲ ، ص ۱۴۹ .
5.الجامع الصغير ، ج ۱ ، ص ۵۷۳ (ح ۳۷۰۶ .)