103
پژوهشي در فرهنگ حيا

مى بَرَد و آن را عادى مى سازد . زن پس از گذر از اين مرحله ، احساس مى كند كه از يك فشار سخت ، رهايى يافته است . اين رهايى ، محصول برچيده شدن اوّلين لايه حياست .
دومين ايستگاهى كه يكى از لايه هاى شرم در آن برطرف مى شود ، عقد بستن و آغاز دوران نامزدى است . دختران در اين مرحله ، معمولاً يكى از سنگين ترين شرم ها را تحمّل مى كنند . آنان ، هنگام آمدن خواستگار ، شرم كرده ، به بهانه اى پنهان مى شوند و هنگامى كه نظر آنان را مى پرسند ، سكوت كرده ، سر به زير مى افكنند . شايد سنگين ترين حالت آنان در اين مرحله ، نشستن در كنار داماد در پاى سفره عقد باشد . در همه اين موقعيت ها زن احساس مى كند كه چيزى درون او در حال فروريختن است . اين ، همان رخت بربستن لايه دوم حياست . پس از اين ، رفتار وى روان تر مى گردد . اكنون رفتار راحت و بازترى با همسر خود دارد ، نزد ديگران ، راحت تر مى تواند از همسر خود سخن بگويد و يا به همراه او به تفريح برود .
سپس نوبت عروسى و رفتن به خانه شوهر فرا مى رسد . هر چند زن تا اين جا با مفهوم ازدواج آشنا شده و پذيرفته است كه همسرى دارد ، امّا رفتن به خانه شوهر ، وارد شدن به موقعيت جديدى است كه شرم خاصّ خود را دارد . در داستان ازدواج حضرت على عليه السلام با حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلامآمده كه شب عروسى ، پيامبر خدا زهرا عليهاالسلام را خواست . ابن عبّاس مى گويد : همين طور كه فاطمه عليهاالسلاممى آمد، از شرم رسول خدا در لباس خود مى لرزيد. ۱ هنگامى كه عروس و داماد به خانه خود مى رفتند ، هر دو از شرم ، نگاه خود را به زمين دوخته بودند . ۲ فرداى عروسى هم كه پيامبر صلى الله عليه و آلهايشان را خواست ، غرق در شرم بودند . ۳

1.خصائص أمير المؤمنين عليه السلام ، ص ۱۱۵ .

2.بحار الأنوار ، ج ۴۳ ، ص ۹۴ .

3.همان ، ص ۱۳۸ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
102

نكته ديگر ، اين كه در متون ياد شده ، هم از حيا نام برده شده و هم از صبر . اين تفاوت به معناى تضاد نيست . همان گونه كه پيش از اين بيان كرديم ، حيا ، انسان را به مهار كردنْ وا مى دارد و صبر ، دشوارى آن را هموار مى سازد . بنا بر اين ، اين دو مكمّلِ يكديگرند ؛ يكى به مهار كردن وا مى دارد ، و ديگرى سختى آن را هموار مى سازد .

تحوّل حيا در زنان

گفتيم كه نُه جزء از ده جزء حيا ، در زنان قرار دارد . اين نُه جزء ، همانند لايه هاى نُه گانه اى هستند كه شهوت زن را مهار كرده ، عفّت و پاك دامنى وى را تضمين مى كنند . اين لايه هاى نُه گانه در روند تحوّل زنانگى زن ، دست خوش تغيير مى شوند . موضوع برخى از مراحل رشد و تحوّل ، انسان است و جنسيت در آن نقشى ندارد ؛ امّا برخى ديگر از تغييرات و تحوّلات ، مربوط به جنس خاصّى است . از اين جهت ، شايد بتوان به تقسيمى دست يافت كه «تحوّل زنانه» را از «تحوّل مردانه» جدا مى سازد . مراحل تحوّل زنانه را از بلوغ يا عادت ماهيانه تا يائسگى در نظر مى گيريم . در اين بحث ، پرسش ، اين است كه حياى زنان در مراحل تحوّل زنانه ممكن است دچار چه تغييراتى شود ؟
تحوّل زنانه مورد نظر ، داراى پنج مرحله است : اوّل ، عادت ماهيانه ؛ دوم ، عقد بستن با يك مرد به عنوان همسر (نامزدى) ؛ سوم ، عروسى كردن ؛ چهارم ، زايمان ؛ و پنجم ، يائسگى .
با گذر زن از هر مرحله ، لايه اى از لايه هاى حياى او برطرف مى شود . دختران تا پيش از عقد بستن ، معمولاً داراى همه لايه هاى نُه گانه شرم هستند . اوّلين ايستگاهى كه يكى از لايه هاى حيا در آن برطرف مى شود ، شروع عادت ماهيانه است . آغاز عادت ماهيانه ، شرم برانگيز است ؛ امّا تكرار اين تجربه ، شرم آن را

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9200
صفحه از 388
پرینت  ارسال به