75
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت

« اى قوم ما! دعوت كنندؤ خدا را پاسخ [ مثبت ]دهيد و به او ايمان آوريد تا [ خدا ]برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و از عذابى پُردرد ، پناهتان دهد . و كسى كه دعوت كنندؤ خدا را اجابت نكند، در زمينْ درمانده كننده[ى خدا ]نيست و در برابر او دوستانى ندارد. آنان در گم راهىِ آشكارى اند » .

حديث

۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در بيان علّت ناميده شدنش به داعى (دعوتگر) ـ: و امّا داعى، بدان سبب است كه من مردم را به دين پروردگارم عز و جل دعوت مى كنم.

۳۲.امام على عليه السلام :خدا رحمت كند انسانى را كه حُكم (فرمان حكيمانه اى) را شنيد و پذيرا شد ، و به راه راست فرا خوانده شد و [بدان] نزديك گشت ، و كمربند راه نمايى را گرفت و رهايى يافت.

۳۳.امام على عليه السلام :[پيامبر صلى الله عليه و آله ] چشمِ دلِ شخص خردمند است كه با آن ، پايان كار خويش را مى بيند و نشيب و فراز آن را مى شناسد. دعوت كننده اى است كه فرا مى خواند و سرپرستى است كه سرپرستى مى كند. پس دعوتگر را اجابت نماييد و از سرپرست ، پيروى كنيد.

۳۴.امام على عليه السلام :منزّهى تو، اى كه آفريدگار و معبودى! تو براى آن كه آفريدگانت از آزمايش تو سربلند به در آيند، سرايى [به نام آخرت ]آفريدى و در آن ، خوان گسترده اى از آشاميدنى و خوردنى و همسران و خدمتكاران و كاخ ها و نهرها و كشتزارها و ميوه ها قرار دادى . آن گاه ، دعوت كننده اى فرستادى كه به سوى اين سرا فرا خوانَد ؛ اما مردم نه دعوت كننده را اجابت كردند و نه به آنچه آنان را ترغيب كردى ، رغبت ورزيدند و نه به آنچه تشويقشان كردى، اشتياق نشان دادند ؛ بلكه به لاشه اى روى آوردند كه با خوردن آن ، رسوا گشتند و در دوست داشتن آن ، هم داستان شدند.


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت
74

«يَـقَوْمَنَآ أَجِيبُواْ دَاعِىَ اللَّهِ وَ ءَامِنُواْ بِهِ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَ يُجِرْكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ * وَ مَن لاَّ يُجِبْ دَاعِىَ اللَّهِ فَلَيْسَ بِمُعْجِزٍ فِى الْأَرْضِ وَ لَيْسَ لَهُ مِن دُونِهِ أَوْلِيَآءُ أُوْلَئِكَ فِى ضَلَـلٍ مُّبِينٍ» . ۱

الحديث

۳۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في وَجهِ تَسميِتِهِ بِالدّاعِي ـ: وَأمَّا الدَّاعي ، فَإِنِّي أدعُو النَّاسَ إلى دينِ رَبِّي عَزَّوجَلَّ . ۲

۳۲.الإمام عليّ عليه السلام :رَحِمَ اللّهُ امرَأً سَمِعَ حُكما فَوَعى ، ودُعِيَ إلى رَشادٍ فَدَنا ، وأخَذَ بِحُجزَةِ هادٍ فَنَجا . ۳

۳۳.عنه عليه السلام :ناظِرُ قَلبِ ۴ اللَّبيبِ بِهِ يُبصِرُ أمَدَهُ ، ويَعرِفُ غَورَهُ ونَجدَهُ ، داعٍ دَعا ، وراعٍ رَعى ، فَاستَجيبوا لِلدَّاعي ، وَاتَّبِعُوا الرَّاعِيَ . ۵

۳۴.الإمام عليّ عليه السلام :سُبحانَكَ خالِقا ومَعبودا ! بِحُسنِ بَلائِكَ عِندَ خَلقِكَ . خَلَقتَ دارا ، وجَعَلتَ فيها مَأدُبَةً ؛ مَشرَبا ومَطعَما وأزواجا وخَدَما وقُصورا وأنهارا وزُروعا وثِمارا . ثُمَّ أرسَلتَ داعِيا يَدعو إلَيها ، فَلاَ الدَّاعِيَ أجابوا ، ولا فيما رَغَّبتَ رَغِبوا ، ولا إلى ما شَوَّقتَ إلَيهِ اشتاقُوا ! أقبَلوا عَلى جيفَةٍ قَدِ افتَضَحوا بِأكلِها ، وَاصطَلَحوا عَلى حُبِّها . ۶

1.الأحقاف : ۳۱ و ۳۲.

2.معاني الأخبار : ص ۵۲ ح ۲ ، علل الشرائع : ص ۱۲۷ ح ۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۲۵۶ ح ۲۷۹ كلّها عن عبداللّه بن الحسن عن آبائه عن جدّه الإمام الحسن ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۹۴ ح ۲۸ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۳۱۰ ح ۳۱ .

4.ناظِرُ القلب : استعارة من ناظر العين ، وهو النقطة السوداء منها . والمراد : بصيرة القلب (كما في هامش المصدر) .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۴ ، بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۶۰۰ ح ۲۰ .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۵۹ ص ۱۷۵ ح ۶ .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2420
صفحه از 284
پرینت  ارسال به