47
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت

دوازده شاگرد خود را طلبيده ، به ايشان ، قدرت و اقتدار بر جميع ديوها و شفا دادن امراض ، عطا فرمود».
و همچنين صاحب انجيل سوم در باب دهم گويد : «درباره آن هفتاد شاگردى كه جناب عيسى آنها را جفت جفت فرستاد ، ايشان ، مؤيَّد به روح القُدُس بودند» و در آيه ۱۷ مى فرمايد : «آن هفتاد نفر با خرّمى برگشتند و گفتند : اى خداوند! ديوها هم به اسم تو اطاعت ما مى كنند» .
پس نزول روح، مشروط به رفتن مسيح نبود . اگر منظور و مقصود از فارْقَليطا روح القدس بود ، اين كلام از جناب مسيح ، غلط و فضول و لغو خواهد بود . شأن مرد حكيم نيست كه به كلام لغو و فضول، تكلّم نمايد تا چه رسد به نبىّ صاحب الشأن و رفيع المنزله ، مانند : جناب عيسى . پس منظور و مقصودى از لفظ فارقليطا نيست ، مگر احمد و محمّد ، و معنى اين لفظ نيز همين است و بس .
حقير گفتم : شما در باب دين نصارا چه مى گوييد؟
گفت : اى فرزند روحانى! دين نصارا منسوخ است ، به سبب ظهور شرع شريف حضرت محمّد صلى الله عليه و آله . و اين لفظ را سه مرتبه تكرار نمود . من گفتم : در اين زمان ، طريقه نجات و صراط مستقيم مؤدّى اِلى اللّه كدام است؟
گفت : طريقه نجات و صراط مستقيم مؤدّى اِلى اللّه ، منحصر است در متابعت محمّد صلى الله عليه و آله !
گفتم : آيا متابعين آن جناب، از اهل نجات اند؟
گفت : آرى واللّه ، آرى واللّه ، آرى واللّه !

چرا اسلام را نمى پذيريد؟!

پس گفتم : مانع شما از دخول در دين اسلام و متابعتِ سيّد الأنام ، چه چيز است؟ و حال آن كه شما فضيلت دين اسلام را مى دانيد و متابعت حضرت ختمى مرتبت را طريقة النجاة والصراط المستقيم المؤدّى إلى اللّه مى خوانيد .


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت
46

مى گويد : «همان كه عيسى عليه السلام بعد از تعميد يافتن از يحياى تعميد دهنده ، از نهر اُردن بيرون آمد؛ روح القُدُس در صورت كبوتر بر آن جناب نازل شد» (متّى: باب ۳، آيه ۱۶). و همچنين با بودن خود جناب عيسى ، روح از براى دوازده شاگرد ۱ نازل شده بود ، چنانچه صاحب انجيل اوّل درباب دهم از انجيل خود ، تصريح نموده است كه جناب عيسى عليه السلام در هنگامى كه دوازده شاگرد را به بلاد اسرائيليه مى فرستاد ، ايشان را بر اخراج ارواح پليده و شفا دادن هر مرضى و رنجى قوّت داد . ۲ مقصود از اين قوّه، قوّه روحانى است ، نه قوّه جسمانى ؛ زيرا كه از قوّه جسمانى، اين كارها صورت نمى بندد و قوّه روحانى ، عبارت از تأييد روح القُدُس است و در آيه ۲۰ از باب مذكور ، جناب عيسى ، خطاب به دوازده شاگرد مى فرمايد : «زيرا گوينده شما نيستيد ؛ بلكه روح پدر شما در شما گوياست» و مقصود از روح پدر شما ، همان روح القُدُس است ، و همچنين ، صاحب انجيل سِيّم ۳ تصريح مى نمايد در باب نهم از انجيل خود : «پس

1.شاگردان دوازده گانه عيسى عليه السلام به عقيده مسيحيان عبارت اند از : ۱ . شمعون ، معروف به پطرس، ۲ . اندرياس ، برادر شمعون ، ۳ . يعقوب ، پسر زبدى ، ۴ . يوحنّا ، برادر يعقوب ، ۵ . فيليپس ، ۶ . برتولما ، ۷ . توما ، ۸ . متّى ، معروف به باجگير ، ۹ . يعقوب پسر حلفى ، ۱۰ . لبئى ، معروف به تدى ، ۱۱ . شمعون قانوى ، ۱۲ . يهوداى اسخريوطى .

2.انجيل متّى: باب ۱۰، آيه ۱.

3.انجيل لوقا : باب ۹، آيه ۱.

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2318
صفحه از 284
پرینت  ارسال به