29
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت

۱ / ۲

گواهى دادن پيامبران

قرآن

«و [ وصفِ ] آن در كتاب هاى پيشينيان آمده است» .

«و هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت: «اى فرزندان اسرائيل، من ، فرستادؤ خدا به سوى شما هستم. تورات را كه پيش از من بوده ، تصديق مى كنم و به فرستاده اى كه پس از من مى آيد و نام او احمد است ، بشارتگرم». پس وقتى براى آنان دلايل روشن آورد، گفتند: اين ، سحرى آشكار است و چه كسى ستمگرتر از آن كس است كه با وجود آن كه به سوى اسلام فراخوانده مى شود، بر خدا دروغ مى بندد؟ و خدا مردم ستمگر را راه نمى نمايد» .

«همانان كه از اين فرستاده، پيامبر درس نخوانده -كه [ نام ]او را نزد خود، در تورات و انجيل نوشته مى يابند - پيروى مى كنند» .

ر . ك : بقره : آيه ۸۹ ، ۱۰۱ ، ۱۲۹ ، ۱۴۶ ، آل عمران : آيه ۸۱ و ۸۲ .

حديث

۳.امام باقر عليه السلام :تورات ، وقتى بر موسى عليه السلام نازل شد ، به [نبوّت] محمّد صلى الله عليه و آله بشارت داد ... . پيامبران ، همواره به [نبوت] محمّد ، بشارت مى داده اند، تا اين كه خداوندِ خجسته و والا ، عيسى مسيح عليه السلام را برانگيخت و او هم به [نبوت] محمّد ، بشارت داد و آن ، همين گفته خداوند است : «مى يابند او را» ؛ يعنى يهود و نصارا «نوشته شده» ؛ يعنى صفت محمّد را «در پيش خودشان» ؛ يعنى «در تورات و انجيل كه آنان را به معروف ، امر و از منكر ، نهى مى كند» و اين ، همان فرموده خداوند عز و جل است كه از قول عيسى خبر مى دهد : «و بشارت دهنده به پيامبرى كه پس از من مى آيد و نامش احمد است» .

۴.امام على عليه السلام :خداوند ، از پيامبران پيش از پيامبر ما پيمان گرفته كه امّت هايشان را از بعثت و وصف او مطّلع سازند و آمدن او را بشارت دهند و مردم را وا دارند كه او را تصديق كنند .

۵.الطبقات الكبرىـ به نقل از محمّد بن كعب ـ: خداوند به يعقوب عليه السلام وحى كرد : «من ، از نسل تو شاهان و پيامبرانى برخواهم انگيخت تا آن گاه كه پيامبرِ مكّى را مبعوث كنم كه امّت او ، معبد بيت المقدّس را مى سازند و او ، خاتمِ پيامبران و نامش احمد است.


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت
28

۱ / ۲

شَهادةُ أَنبياءِ اللّهِ

الكتاب

«وَ إِنَّهُ لَفِى زُبُرِ الْأَوَّلِينَ » . ۱

«وَ إِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَـبَنِى إِسْرَ ءِيلَ إِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَ مُبَشِّرَا بِرَسُولٍ يَأْتِى مِن بَعْدِى اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَآءَهُم بِالْبَيِّنَـتِ قَالُواْ هَـذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ * وَ مَنْ أَظْـلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُوَ يُدْعَى إِلَى الاْءِسْلَـمِ وَ اللَّهُ لاَ يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّــلِمِينَ » . ۲

«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِى التَّوْرَاةِ وَالإِْنجِيلِ» . ۳

انظر : البقرة : ۸۹ ، ۱۰۱ ، ۱۲۹ ، ۱۴۶ ، آل عمران : ۸۱ ، ۸۲ .

الحديث

۳.الإمام الباقر عليه السلام :لَمّا نَزَلَتِالتَّوراةُ عَلى مُوسى عليه السلام بَشَّرَ بِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ... فَلَم تَزَلِ الأَنبِياءُ تُبَشِّرُ بِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله حَتّى بَعَثَ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى المَسيحَ عيسَى بنَ مَريَمَ عليه السلام فَبَشَّرَ بِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ، وذلِكَ قَولُهُ تَعالى «يَجِدُونَهُ» يَعنِي اليَهودَ وَالنَّصارى «مَكْتُوبًا» يَعني صِفَةَ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله «عِندَهُمْ» يَعني «فِى التَّوْرَاةِ وَالإِْنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ» ، وهُوَ قَولُ اللّهِ عز و جل يُخبِرُ عَن عيسى عليه السلام : «وَ مُبَشِّرَا بِرَسُولٍ يَأْتِى مِن بَعْدِى اسْمُهُ أَحْمَدُ» . ۴

۴.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ اللّهَ أخَذَ الميثاقَ عَلَى الأَنبِياءِ قَبلَ نَبِيِّنا صلى الله عليه و آله ، أن يُخبِروا أُمَمَهُم بِمَبعَثِهِ ونَعتِهِ ، وَيُبَشِّروهُم بِهِ ، ويَأمُروهُم بِتَصديقِهِ . ۵

۵.الطبقات الكبرى عن محمّد بن كعب :أوحَى اللّهُ إلى يَعقوبَ : إ نِّي أبعَثُ مِن ذُرِّيَّتِكَ مُلوكا وأنبِياءَ حَتَّى أبعَثَ النَّبِيَّ الحَرَمِيَّ الَّذي تَبني أُمَّتُهُ هَيكَلَ بَيتِ المَقدِسِ ، وهُوَ خاتَمُ الأنبِياءِ ، وَاسمُهُ أحمَدُ . ۶

1.الشعراء : ۱۹۶ .

2.الصفّ : ۶ و ۷.

3.الأعراف : ۱۵۷.

4.الكافي : ج ۱ ص ۱۱۷ ح ۹۲ ، كمال الدين : ص ۲۱۷ ح ۲ كلاهما عن أبي حمزة الثمالي ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۴۸ ح ۴۹ .

5.مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۸۴ وروى الحديث أيضا ابن عبّاس وقتادة ، بحارالأنوار: ج ۱۱ ص ۱۲.

6.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۱۶۳ .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2343
صفحه از 284
پرینت  ارسال به