95
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

مشهور، آمده است. ۱
اين كتاب ، داراى پنج فصل به ترتيب زير است .
۱ . ماهيت تكليف و توابع ماهيت ، ۲ . متعلَّق تكليف ، ۳ . غايت تكليف ، ۴ . ترغيب ، ۵ . ترهيب .
در دو فصل كوتاه نخست ، اساساً حديثى نيامده است . در فصل سوم نيز دو نمونه حديث يافت شد ۲ و در دو فصل چهارم و پنجم ـ كه مجموعاً سه پنجم كتاب را شامل مى شود ، شهيد ، به نقل احاديثى در باب ترغيب و ترهيب پرداخته است . در حقيقت ، نويسنده پس از تبيين كلامى ماهيت ، و شرايط و غايت تكليف ، در اين دو فصل ، خوانندگان را به انجام دادن اعمال ، آداب و سنن دينى ترغيب كرده و از ارتكاب معاصى و سستى در انجام دادن تكاليف دينى برحذر داشته است .
احاديث كتاب ، موضوع بندى شده اند . ابتدا احاديثى درباره مطلق ترغيب به اعمال نيك و سپس ، احاديث در فضيلت مسواك زدن ، ۳ غسل جمعه ، ۴ فرايض ، ۵ روزه ۶ و . . . هركدام در يك باب ، بدون عنوان گذارى آمده است . در فصل پنجم نيز پس از يادكردِ احاديثى درباره نهى از معصيت به طور كلّى ، احاديثى درباره نهى از ظلم ، دورى از غيبت و . . . هركدام در يك باب آمده است . در برخى از ابواب نيز موضوعات نزديك به هم آمده است .
براساس شماره گذارى محقّقان كتاب ، فصل چهارم ، شامل ۱۱۸ حديث و فصل

1.رياض العلماء، ج ۵ ، ص ۱۸۷. همچنان كه در ادامه خواهيم ديد، احاديث كتاب، همگى از منابع معتبر مانند كتب اربعه است. از اين رو، تعبير احاديث جديد از كتاب هاى غريب و مشهور، مبهم به نظر مى رسد.

2.المقالة التكليفيّة، ص ۵۰ ـ ۵۱ .

3.همان، ص ۶۰ .

4.همان، ص ۶۱ .

5.همان، ص ۶۲.

6.همان، ص ۷۱.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
94

صوفيان پيشين (مانند : شقيق بلخى ، جنيد بغدادى ، شبلى و بايزيد بسطامى) است . ۱
از جنبه هاى باارزش مصابيح القلوب ، بيان شيوا و روان و ترجمه فارسى متون حديثى و تاريخى است . براى نمونه ، در ترجمه حديث علوى «حبّب إلىّ من دنياكم ثلاثة : الصوم فى الصيف ، والضرب بالسيف ، وإطعام الضيف» ، نوشته است :
در دنيا ، سه چيز است كه آن را دوست مى دارم: اوّل، در تابستان كه هوا گرم باشد، روزه داشتن؛ دويم، در راه خداى تعالى تيغ زدن؛ سيم، مهمان را اطعام دادن. ۲
نكته آخر درباره مصابيح القلوب آن كه جزو مصادر دانش نامه هاى حديثى متأخّر شيعه ، يعنى بحار الأنوار ، وسائل الشيعة و مستدرك الوسائل نيست .

۵ . المقالة التكليفيّة ۳

رساله اى است از شهيد اوّل كه به تاريخ يازدهم جمادى اوّل ۷۶۷ ، از نگارش آن ، فراغت يافته است . ۴ اين كتاب ، داراى چندين نسخه خطّى است كه كهن ترين آنها نسخه موجود در كتاب خانه آستان قدس رضوى است كه به سال ۹۸۶ ق ، نگاشته شده است . ۵
افندى ، پس از گزارش نسخه هايى از اين كتاب كه در شهرهاى مختلف ديده ، درباره آن مى گويد :
رساله تكليفيّه، رساله مبسوط و پُر فايده و شامل مسائل مربوط به تكليف است و در آن، احاديث بسيار و جديد از كتاب هاى غريب و

1.ر.ك: همان، ص ۱۷، ۷۲، ۱۳۸، ۳۶۶، ۳۶۸، ۳۹۶، ۴۰۰، ۴۴۷ و ۵۴۴ .

2.همان، ص ۲۹۸.

3.رياض العلماء، ج ۵ ، ص ۱۸۷؛ الذريعة، ج ۴، ص ۴۰۸ (ش ۱۷۹۹).

4.المقالة التكليفية، ص ۸۶ (ضمن أربع رسائل كلاميّة).

5.فهرست الفبايى كتب خطّى كتاب خانه مركزى آستان قدس رضوى، ج ۱۳، ص ۱۴۴.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3783
صفحه از 461
پرینت  ارسال به