77
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

الكفعمى در تبريز منتشر شده است . ۱
البته علاّمه مجلسى و افندى در انتساب كتاب به خودِ كفعمى ترديد كرده اند . ۲ همچنين فهرست نويس نسخ خطّى كتاب خانه مدرسه عالى شهيد مطهّرى ، در انتساب آن به كفعمى ترديد كرده و گفته است بعيد نيست كه اين چكيده از ميرداماد باشد ؛ چرا كه او يكى از نسخه ها را بدون ذكر نويسنده ، نگاشته است . ۳

۱۰ . المقام الأسنى فى تفسير الأسماء الحسنى ۴

اين رساله ، ضميمه البلد الأمين ۵ است كه اخيراً با تحقيق شيخ فارس حسّون ، توسّط مؤسسه قائم آل محمّد (عج) در قم ، جداگانه چاپ و منتشر شده است . چاپ ديگر كتاب در مجلّه تراثنا (ش ۲۰) به سال ۱۴۲۰ ق ، بوده است .
كفعمى ، در نگارش اين رساله ، از منابع متعدّد لغوى ، حديثى ، تفسيرى و كلامى بهره برده است . برخى از منابع او عبارت اند از : عدّة الداعى ، كه نويسنده ، رساله را با نقل حديثى از آن ، شروع مى كند . ۶ القواعد والفوائد شهيد اوّل ، ۷ المقصد الأسنى فى شرح أسماء اللّه الحسنى از غزالى ، ۸ مشارق الأنوار حافظ برْسى ، ۹ مجمع البيان، ۱۰

1.همان جا؛ موسوعة مؤلفى الإمامية، ج ۱، ص ۳۲۰.

2.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۱۷، رياض العلماء، ج ۱، ص ۲۳.

3.فهرست نسخ خطّى مدرسه شهيد مطهرى، ج ۴، ص ۴۴.

4.برخى نام رساله را المقصد الأسنى فى شرح الأسماء الحسنى ياد كرده اند و برخى المقام الأسنى بشرح الأسماء الحسنى گفته اند، ولى ظاهراً نام درست او همان است كه آورديم (ر.ك : مقدّمه تحقيق كتاب، ص ۱۶).

5.البلد الأمين، ص ۵۷۲ .

6.المقام الأسنى، ص ۲۱. نيز ص ۲۸، ۳۲، ۳۳ و ۳۷.

7.همان، ص ۲۲، ۲۸، ۳۲، ۳۳، ۳۵، ۵۳ و ۶۲ .

8.همان، ص ۲۴ و ۳۵.

9.همان، ص ۲۷.

10.همان، ص ۳۰ و ۷۸.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
76

مقدّس ، موجود است . ۱
۳ . نيك بختيه . اين ترجمه ، توسّط ميرزا محمود بن على به نام «آقا نيك بخت» به تاريخ ۱۰۵۵ ق ، انجام شده است . نسخه نگاشته آن به خطّ زين الدين على ، در تاريخ ۱۱۲۰ ق ، در كتاب خانه آستان قدس ، موجود است . ۲
۴ . راحة الأرواح فى ترجمة المصباح ، از مير محمّد حسين خان بن سيّد محمّد على موسوى جزائرى . بنا به نقل آقا بزرگ ، اين كتاب در سال ۱۳۲۴ ق ، چاپ شده است . ۳
از تلخيص هاى مصباح ، مى توان به الأنوار المقتبسة من مصباح الأبرار ، اشاره كرد كه شامل ۲۴ فصل بوده و توسّط مسعود بن فضل اللّه حسنى حسينى بهبهانى در چهارم شعبان ۱۰۸۶ گزينش شده است . صاحب الذريعة ، نسخه خطّى آن را نزد حاج ميرمحمود تبريزى ديده است . ۴
خود كفعمى نيز تلخيصى از كتاب جنّة الأمان فراهم كرده كه معرّفى مى شود .

۹ . الجنّة الواقية و الجنّة الباقية

اين كتاب ، چكيده مصباح و شامل چهل فصل است كه توسّط خود كفعمى انجام شده است . ۵ بنا به گفته آقا بزرگ ، نسخه اى از اين كتاب به خطّ مؤمن حسين بن مجد الدين على بهبهانى ، كه تاريخ نگارش آن ۱۰۶۳ ق ، و در تملّك فرهاد ميرزاى قاجار بوده ، نزد سيّد حسن خطيب بوده است . ۶ اين كتاب به سال ۱۳۱۴ ق ، به نام مختصر مصباح

1.همان، ج ۲۱، ص ۱۰۵ (ش ۴۱۴۱).

2.همان، ج ۲۴، ص ۴۳۶ (ش ۲۲۸۳).

3.همان، ج ۱۰، ص ۵۵ ، (ش ۱۵).

4.همان، ج ۲۶، ص ۶۳ (ش ۲۹۳).

5.همان، ج ۵ ، ص ۱۶۲ (ش ۶۸۶)؛ موسوعة مؤلّفى الإماميّة، ج ۱، ص ۳۱۸.

6.همان جا.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3779
صفحه از 461
پرینت  ارسال به