اسامى را به صراحت بيان كرده است (الذريعة ، ج ۱۰ ، ص ۱۰۲) ، در مقدّمه كتاب حاوى الأقوال فى معرفة الرجال مى نويسد:
أنى لم أظفر بكتاب جامع لمّا انتخبوه ، ولم أفز بقانون محتوٍ على ما شعّبوه ، فأحببت أن أكتب فى ذلك دستورا ، وأجمع فيه ما كان متشعّبا منثورا. ۱
بر اساس گفته صاحب الذريعة ، كتاب حاوى الأقوال ، اوّلين كتابى است كه رجال حديث را بر اساس اقسام چهارگانه صحيح ، حَسَن ، موثّق و ضعيف ، مرتّب نموده است ۲ و در حالات هر يك از آنها ، مطالب كتب اربعه رجالى را به الفاظ آنها و آوردن رموزى براى نام هايشان نقل كرده است. مؤلّف ، تحقيقات خود را با عناوين «قلتُ» مى آورد. اين كتاب ، مشتمل بر يك «مقدّمه» و چند «مقصد» و يك «خاتمه» است و در آغاز و پايان آن ، چند فايده رجالى آمده است.
از ديگر فعّاليت هاى رجالى در اين دوره ، انتخاب كتابى از قدما و شرح و تفسير نمودن رجال آن بود؛ يعنى همان كارى كه محمّد تقى مجلسى (م ۱۰۷۰ ق) در شرح مشيخة الفقيه ۳ انجام داد.
وى پس از تأليف روضة المتقين ، بر آن شد تا مشيخه كتاب من لا يحضره الفقيه را ـ كه اسانيد صدوق به ائمه عليهم السلام را در بر دارد ـ شرح كند شبيه كارى كه سيّد هاشم بحرانى (م ۱۱۰۷ ق) در كتاب تنبيه الأريب انجام داد و كتاب خود را در شرح اسانيد تهذيب الأحكام شيخ طوسى و بيان خصوصيّات رجال آن به رشته تحرير درآورد .
ساده نويسى در رجال و اهمّيت آن
گرايش عمومى به ساده خوانى و ساده نويسى ، مؤلّفان را بر آن داشته بود كه آثار خود
1.حاوى الأقوال فى معرفة الرجال ، ج ۱ ، ص ۹۴.
2.مصفّى المقال فى علم الرجال ، ص ۲۵۱ ؛ موسوعة النجف الأشرف ، ج ۷ ، ص ۳۸۳.
3.الذريعة ، ج ۱۴ ، ص ۶۶ ؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۴ ، ص ۳۳۶.