397
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

۵ . تفسير شريف لاهيجى ، ۱ از بهاءالدين شيخ محمّد بن شيخ على لاهيجانى (م ۱۰۹۰ يا ۱۰۹۵ ق). اين تفسير ، بر اساس اخبار و احاديث مأثور از اهل بيت عصمت و طهارت گردآورى شده است و در تفسير آيات ، بدون مراجعه به روايات ، گامى برداشته نشده است. مفسّر ، تفسير هر آيه را به عنوان اجمال ، نه به طور تحت اللفظى ، بلكه بر حسب ترجمه مطلوب ، معنا كرده است و در نقل روايات ، كوشيده است به آن دسته از روايات اكتفا ورزد كه از طريق ائمه عليهم السلام به ما رسيده است و در هر جا كه ظاهرا تعارض و تنافى اى ميان دو روايت بوده ، عدم تنافى را روشن ساخته است. اين تفسير در سال ۱۰۸۶ ق ، به پايان رسيده است.
۶. الصافى (الصافى فى تفسير كلام اللّه يا الصافى فى تفسير القرآن) ، از ملاّ محمّد محسن بن مرتضى، معروف به فيض كاشانى (م ۱۰۹۱ ق). تفسيرهاى «الصافى»، «الأصفى» و «المصفّى» ، ۲ هر سه از فيض و موسوم به تفاسير : كبير ، متوسط و موجزاند. ۳
اين تفسير ، آميخته از روايت و درايت ، شامل جميع آيات قرآن و در پنج جلد بوده ، تاريخ تأليف آن ۱۰۷۵ ق ، است. مؤلّف در اين تفسير ، در لغت ، اعراب و بيان به تفسير بيضاوى ، و در بيان احاديث به تفسير القمى ، منسوب به على بن ابراهيم قمى (م ح ۳۰۷ ق) و التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام و تفسير العيّاشى (م ۳۲۰ ق) اعتماد كرده است. ۴
فيض كاشانى ، در بيان تأليف كتاب خويش مى نويسد:
اى برادران ، آنچه از من در تفسير قرآن خواسته بوديد ، تا ما را به ائمه معصوم عليهم السلام وصل كند ، با بضاعت اندك و در حدّ توان خويش براى شما

1.همان ، ص ۲۱۸ ـ ۲۲۲.

2.از تفسير «المصفى» ، ظاهرا فقط نامى شنيده شده و هيچ ردّپايى از آن ، ديده نشده است.

3.صافى: تفسير مبسوط و مفصّل كه داراى هفتاد هزار سطر است. الأصفى: برگزيده و منتخب تفسير الصافى و در ۲۱ هزار سطر است. المصفّى: تلخيص و برگزيده اى از تفسير الأصفى ، جهت فهم عموم مردم است. (طبقات مفسران شيعه ، ص ۲۲۵).

4.المفسرون حياتهم و منهجهم ، ص ۵۰۲ ـ ۵۰۴.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
396

۲. تفسير مقتبس الأنوار من الأئمة الأطهار عليهم السلام ، ۱ از محمّد مؤمن مشهدى (م ۱۰۷۰ تا ۱۰۷۷ ق). مؤلّف ، بعد از اشتغال چندين ساله اش در اصول ، راه نجات را در تمسّك به احاديث اهل بيت عليهم السلام ديده است. لذا در تصحيح و مقابله علم حديث ، كوشيده و خواسته است تا تفسيرى را كه در بر گيرنده سخنان اهل بيت عليهم السلام باشد ، بنويسد. وى در سال ۱۰۵۹ ق ، تفسير سوره بقره و در سال ۱۰۶۹ ق ، تفسير سوره اعراف را به پايان رسانده و تا آيه ۲۴ سوره انفال ، پيش رفته است. بنا به گفته صاحب الذريعة ، نسخه اى از آن در كتاب خانه مدرسه سپه سالار ، موجود است.
۳. غريب القرآن ، ۲ از فخرالدين بن محمّد رماحى (م ۱۰۵۸ ق). مؤلّف در اين تفسير ، درباره مفردات و كلمات قرآن ، بحث و گفتگو مى كند و لغات و حروف قرآن را به ترتيب حرف اوّل و آخر كلمه مى آورد و معناى آن را بيان مى كند. سپس از احاديث نبوى و سخنان پيشوايان معصوم عليهم السلام و اقوال مفسّران پيشين ، شاهدى بر آن تفسير ذكر مى كند و نوعا به آياتى استشهاد مى نمايد كه جنبه تحليل ادبى و لغوى آنها بيشتر باشد.
۴. رموز تفاسير الأئمة عليهم السلام ، ۳ از شيخ خليل بن غازى قزوينى (م ۱۰۸۹ ق). اين تفسير ، فهرست احاديث و رواياتى از معصومان عليهم السلام است كه در اصول و روضه الكافى در تفسير آيات صادر شده است ، يا امكان دارد كه معناى تفسيرى از آن استفاده شود. در بخش نخست ، فهرست احاديث اصول الكافى آمده است. مؤلّف ، كلمه نخستين آيه را به ترتيب ، ذكر مى كند . سپس به حديثى كه در الكافى وارد شده ، به صورت رمزى اشاره مى نمايد. صاحب الذريعة ، نسخه اى از آن را در خراسان نزد شيخ عبّاس قمى ديده است.

1.همان ، ج۲۲ ، ص۱۷ ؛ طبقات أعلام الشيعة ، ج۵ ، ص۵۹۴ ؛ طبقات مفسّران شيعه ، ج۳ ، ص۱۷۹ .

2.طبقات مفسران شيعه ، ص ۱۹۹.

3.الذريعة ، ج ۱۱ ، ص ۲۵۱؛ طبقات مفسّران شيعه ، ص ۲۱۴.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3988
صفحه از 461
پرینت  ارسال به