343
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

۴) شرح تهذيب الأحكام (تا حديث ۱۰۰ از كتاب طهارت). دو نسخه از آن در كتاب خانه آية اللّه مرعشى به شماره هاى ۳۷۸۴ و ۲/۴۶۰۴ موجود است.
۱۲ . بدرالدين بن احمد حسينى عاملى انصارى (م بعد از ۱۰۲۵ ق). وى شخصيتى عالم ، فاضل ، محقّق ، ماهر ، فقيه ، عارف به زبانى عربى بوده احاديث را بر شيخ بهايى و ديگران قرائت نموده و حواشى بسيارى بر احاديث مشكل دارد. از آثار وى مى توان به حاشيه لطيف بر اصول الكافى (باب سعادت و شقاوت از كتاب توحيد) و رساله اى در عمل به خبر واحد به نام عيون جواهر النقّاد فى حجّية أخبار الآحاد ۱ اشاره كرد.
۱۳ . عبد الرشيد شوشترى ( م ۱۰۷۸ ق ) . ميرزا عبد اللّه افندى درباره وى مى نويسد:
از فضلاى اوايل زمان ما بوده و معروف به علم ، فضل و تقوا بوده است. ۲
سيّد نعمة اللّه شوشترى در تعليقاتش بر أمل الآمل ، درباره او مى نويسد:
عالم ، فاضل ، محدّث ، وَرَع ، عابد ، زاهد و... از آثار وى مى توان شرحى بر اوايل الاستبصار و تعليقات و حواشى بر كتب حديثى و فقهى را نام برد. ۳
۱۴ . حسام الدين صالح بن احمد مازندرانى (م ۱۰۸۱ ق). وى از مشاهير علما و حاملان حديث ، داماد و شاگرد محمّد تقى مجلسى بوده و از وى روايت نقل مى نموده است. از تصانيف وى مى توان شرح اصول الكافى و شرح كتاب من لا يحضره الفقيه را نام برد. ۴

1.أمل الآمل ، ج ۱ ، ص ۴۲؛ رياض العلماء ، ج ۱ ، ص ۹۵؛ أعيان الشيعة ، ج ۳ ، ص ۵۴۹.

2.رياض العلماء ، ج ۳ ، ص ۱۱۷.

3.طبقات أعلام الشيعة ، ج ۵ ، ص ۳۲۰؛ أعيان الشيعة ، ج ۸ ، ص ۱۰.

4.طبقات أعلام الشيعة ، ص ۲۸۸؛ أعيان الشيعة ، ج ۷ ، ص ۳۶۹.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
342

شاگرد شيخ على كَرْكى بوده است. ۱ آثارى همچون شرح تهذيب الأصول و كتاب رجالى موسوم به حاوى الأقوال فى معرفة الرجال و مجمع الرجال فى أحوال الرجال و تعليقاتى بر ساير كتب حديثى و رجالى از اوست. ۲
۱۱ . محمّد امين استرآبادى اخبارى (م بعد از ۱۰۲۳ ق). وى شخصيّتى فاضل ، محقّق ، ماهر ، متكلّم ، فقيه و محدّث بوده ۳ و اوّلين كسى است كه باب طعن بر مجتهدان را باز كرد و فرقه ناجيه را به اخبارى و مجتهد (اصولى) ، تقسيم كـرد . ۴
به دليل اهمّيت آثار استرآبادى ، در اين مجال ، به تأليفات حديثى وى اشاره اى مى نماييم :
۱) حواشى پراكنده اى بر كتاب من لا يحضره الفقيه ، تهذيب الأحكام و الاستبصار كه نسخه اى از آن در مجموعه اى در مركز احياء التراث اسلامى ، به شماره ۲۷۵۰ موجود است.
۲) حاشيه بر اصول الكافى تا انتهاى باب دعابة كتاب العشرة. مؤلّف ، بدان در دانش نامه شاهى اشاره كرده است. اين حاشيه در سال ۱۰۵۷ ق ، توسط ملاّ خليل قزوينى جمع آورى شده است. دو نسخه از آن در كتاب خانه آية اللّه مرعشى به شماره هاى ۴/۶۶۶۵ و ۱/۴۵۴۹ موجود است. اين رساله با تصحيح آقاى على فاضلى در دفتر هشتم ميراث حديث شيعه (ص ۲۷۸ ـ ۴۱۰) به چاپ رسيده است.
۳) تعليقات بر اصول الكافى . ۵

1.الفوائد الرضوية فى أحوال علماء المذهب الجعفريّة ، ص ۲۵۸.

2.أمل الآمل ، ج ۲ ، ص ۱۶۵؛ رياض العلماء ، ج ۳ ، ص ۲۷۳.

3.أمل الآمل ، ج ۲ ، ص ۲۴۶ .

4.لؤلؤة البحرين ، ص ۱۱۷ ـ ۱۱۸.

5.رياض العلماء ، ج ۵ ، ص ۳۶.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4075
صفحه از 461
پرینت  ارسال به