شيعه به فعّاليت پرداخت و كتاب النواقض را به سال ۹۸۷ ق ، نوشت. ۱
سوم ، كتاب إحقاق الحق را در ردّ بر إبطال نهج الباطل فضل بن روزبهان خنجى (م ۹۲۷ ق) نوشت. فضل بن روزبهان خنجى ، از علماى برجسته قرون نهم و دهم هجرى ، با پيروزى صفويان ، به خراسان و ماوراء النهر گريخت و خود را در اختيار ازبك ها قرار داد. ۲ وى ، كتاب إبطال نهج الباطل را در ردّ كشف الحق و نهج الصدق علاّمه حلّى (م ۷۲۶ ق) نوشت. موضوع كتاب علاّمه ، مسئله امامت بود و فضل بن روزبهان ، رديّه خود را به سال ۹۰۹ق ، به رشته تحرير در آورد. ۳ در اين شرايط سخت ، علاّمه تصميم گرفت كه پاسخ آن را با عنوان احقاق الحق فى نقض إبطال الباطل ۴ يا إحقاق الحق و إزهاق الباطل بدهد و توانست تأليف اين كتاب را در همان سال به پايان برساند.
اين كتاب از كتاب هاى كلامى مشهورى است كه مخصوصا در قسمت مبحث اماميّه ، بسيار مبسوط و مفصّل ، بحث كرده است. گفته هاى علاّمه حلّى با عنوان : «قال المصنّف» ، گفته هاى فضل بن روزبهان با عنوان : «قال الناصب» و گفته هاى قاضى نور اللّه با عنوان : «أقول» آمده است. تأليف اين كتاب ، هفت ماه طول كشيده است.
همان سال با درگذشت اكبر شاه ، اوضاع هند دگرگون شد. محدّث و عالم شيعه معاصر ، قاضى مير يوسف اكبر آبادى ، به قاضى پيشنهاد تقيّه كرد ، ولى او نپذيرفت. ۵
1.صفويه در عرصه دين ، فرهنگ و سياست ، ج ۱ ، ص ۷۵.
2.همان جا.
3.مطلع الأنوار ـ احوال دانشمندان شيعه پاكستان و هند : ص ۶۹۶ .
4.متن كتاب به زبان عربى است و توسط نصير الدين حسين بن عبد الوهاب طباطبايى بهبهانى در سال ۱۰۹۴ ق ، به نام كاشف الأستار به زبان فارسى ترجمه شده است (فهرست نسخه هاى خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۴ ، ص ۲۰۳ ، ش ۱۴۱۷) .
5.مطلع الأنوار احوال دانشمندان شيعه پاكستان و هند ، ص۶۹۶ .