بنا به گفته شيخ حرّ عاملى ، وى از راويان از محقّق كركى است، ۱ به اين صورت كه بعد از آمدن وى از جبل عامل به اصفهان ، از محقّق كركى اجازه اى تقاضا مى نمايد و او نيز به تاريخ ۹۳۹ ق ، اجازه اى براى اين محدّث جليل القدر مى نويسد. ۲
در ذكر فعّاليت هاى وى آمده است: كمال الدين ، اوّل كسى است كه حديث شيعه را در عصر صفوى در اصفهان منتشر ساخت. ۳
علاّمه مجلسى ، بارها در اجازات خود ، از او ياد كرده و در همه آنها گفته كه وى ، جدّ مادرى پدرش بوده است. ۴
كمال الدين ، در نطنز ساكن گرديد و پس از آن در اصفهان به فعّاليت هاى علمى و نشر حديث پرداخت و در نهايت ، در نطنز مدفون گرديده است. ۵
چهار . حسين بن عبدالصمد عاملى
از علماى ديگرى كه موجب ترويج حديث شيعه در اين عصر گرديد ، شيخ عزّالدين حسين بن عبدالصمد حارث جبعى عاملى (۹۱۸ ـ ۹۸۴ ق) ، پدر شيخ بهايى (م ۱۰۳۱ ق) است.
افندى ، در رياض العلماء ، درباره او مى نويسد:
انسانى فاضل ، عالم ، جليل القدر ، اصولى ، متكلّم ، فقيه ، محدّث ، شاعر و ماهر در صنعت لُغَز (چيستان و معمّا) بوده است. ۶
نظام الدين قريشى ، شاگرد شيخ بهايى نيز مى نويسد:
1.أمل الآمل ، ج۱ ، ص۱۴۱.
2.الذريعة ، ج ۱ ، ص ۲۱۴.
3.الفيض القدسى فى ترجمة العلاّمة المجلسى ، ص ۲۰۸؛ إجازات الحديث ، ص۱۴۲ ؛ أعيان الشيعة ، ص۳۹۵ .
4.خلاصة التواريخ ، ص ۸۸ ، ۱۲۵ و ۱۵۳.
5.ريشه ها و جلوه هاى تشيّع در حوزه علميه اصفهان ، ج ۱ ، ص ۳۷۸.
6.رياض العلماء ، ج ۲ ، ص ۱۰۹.