كتاب ، جمع آورى شده و بر مبناى حروف معجم ، تنظيم شده است. ۱
۸ . صلة الخلف بموصول السلف ، از ابوعبداللّه مغربى رودانى (م ۱۰۹۴ ق).
سه . بازشناسى احاديث جعلى و تأليف كتب موضوعات
۱. الفوائد المجموعة فى الأحاديث المرفوعة ، از ابوعبداللّه محمّد بن يوسف شامى صالحى (م ۹۴۲ ق) .
۲. تنزيه الشريعة المرفوعة عن الأخبار الشنيعة المصنوعة ، از ابوالحسن على بن محمّد كتانى (م ۹۶۳ ق) . در واقع ، مستدركى بر كتاب اللّئالى المصنوعةى سيوطى است و به گفته برخى از محقّقان ، جامع ترين كتاب در باب موضوعات است.
۳. تذكرة الموضوعات ، از جمال الدين محمّد طاهر بن على فتنى ، ملقّب به ملك المحدّثين (م ۹۸۶ ق). ۲
۴. الموضوعات الكبير (الموضوعات الصغرى يا المصنوع) ، از ملاّ على قارى (م ۱۰۱۴ ق) .
چهار . نگاهى گذرا به غريب الحديث
غريب الحديث ، عبارت است از واژه هاى نامفهوم و ناآشنا در متن حديث ، كه مقصود گوينده و نويسنده را به شنونده و خواننده ، منتقل نمى سازد. حوزه حديثى اهل سنّت در اين عصر ، فعّاليت خود را ، هر چند محدود ، به حوزه اين علم كشانيد و نگاه خود را متوجّه كتاب النهاية فى غريب الحديث ابن اثير (م ۶۰۶ ق) ساخت.
عيسى بن محمّد صفوى (م ۹۵۳ ق) و على بن حسام الدين متّقى هندى (م ۹۷۵ يا ۹۷۷ يا ۹۷۹ ق) ، هر كدام به نوعى كتاب النهاية را تلخيص و مختصر نمودند. ۳