295
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

چرا كه مهاجران با مخالفت پادشاهان سنّى آن جا روبه رو شدند. ۱
در قرن نهم هجرى ، به تدريج ، تشيّع در كشمير و دكن ، پيشرفت هايى حاصل كرد ، ۲ چنان كه در حدود سال ۸۹۳ ق ، شمس الدين عراقى ، به عنوان سفير از خراسان به كشمير آمد و مذهب شيعه را گسترش داد و مدرسه حافظ بصير را به مدرسه شيعه تبديل كرد. ۳
سلسله هاى پادشاهى بهمنى ، عمادشاهى ، بريدشاهى و عادل شاهى ، از علماى شيعه حمايت كردند ، ۴ تا جايى كه يوسف عادل شاه با قبول مذهب تشيّع در سال ۹۸۰ ق ، اوّلين حكومت شيعى مذهب را به طور قانونى در هندوستان به وجود آورد. ۵
سلسله قطبْ شاهى در دكن ، بعد از سلسله عادل شاهى به حكومت رسيد و در دربار آنان ، علماى شام ، حجاز ، بحرين ، احسا ، عراق و ايران ، حضور داشتند. ۶
با ظهور ظهيرالدين محمّد بابر (حكومت ۹۳۳ و م ۹۳۷ ق) ، مذهب شيعه رونق گرفت و در بخش هايى از امپراتورى ، از جمله هرات ، سلطان حسين بايقَرا ، به پيروى از ايران در صدد بود تا تشيّع را مذهب رسمى آن ديار سازد». ۷
بابر ، در دوران سلطنت خود به اين نكته اشاره كرده و ادوارد براون ، درباره وى مى نويسد:
بابر ، از روى اعتقاد يا ملاحظات سياسى به حدّى نسبت به دسته شيعيان تمايل نشان مى داد كه موجب رويگردانى اتباع سنّى خود در آسياى

1.مطلع الأنوار احوال دانشمندان شيعه پاكستان و هند ، ص۲۴ .

2.شهداء الفضيلة ، ص ۱۷۲.

3.مطلع الأنوار احوال دانشمندان شيعه پاكستان و هند ، ص ۲۴ .

4.همان جا.

5.شهداء الفضيلة ، ص ۲۹۸.

6.تشيّع در هند ، ص ۱۴۳.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
294

از جمله بحرين به ايران بود. ۱ بعد از تأليف كتاب الفوائد المدنيّةى محمّد امين استرآبادى (۱۰۲۶ يا ۱۰۳۳ يا ۱۰۳۶ ق) و اخبارى شدن بسيارى از علماى ايران و عراق ، اين مسلك بيش از همه جا در بحرين رخنه كرد. زين الدين على بن سليمان بن درويش بن حاتم قدمى بحرانى (م ۱۰۶۲ يا ۱۰۶۴ ق) ، اين گرايش را از ايران به بحرين برد ۲ و پس از وى ، عالم فقيه شيخ سليمان ماحوزى بحرينى (م ۱۰۶۲ ق) و بعد از او شاگردان وى ، اين مسلك را در آن بلاد ، توسعه دادند ، به طورى كه بحرين ، مركز اخبارى ها شد.

شبه قارّه هند

نفوذ و توسعه مذهب تشيّع در شبه قاره هند ، به صورت مقطعى و تدريجى حاصل شد و اين مذهب توانست در مدّت سيصد و پنجاه سال (۷۴۸ تا ۱۰۹۸ ق) از جنوب تا شمال و غرب هند ، توسعه يابد. ۳
پيشينه مهاجرت ايرانيان به شبه قارّه هند و پاكستان ، به زمان هجوم چنگيزخان مغول به ايران و بغداد بر مى گردد. ۴ علاوه بر آن ، در اواخر قرن هشتم هجرى ، در قدرتى كه به هدايت و رهبرى شيخ صفى الدين اردبيلى در مقابل تركان عثمانى شكل گرفت ، نقش علماى شيعه در شبه قارّه هند و پاكستان ، مشهود است. ۵
ليكن در ابتداى كار ، مهاجرت به هند ، موقعيّتى را براى شيعيان به ارمغان نياورد؛

1.صفويه در عرصه دين ، فرهنگ و سياست ، ج ۳ ، ص ۱۲۰۷.

2.لؤلؤة البحرين فى الإجازات و تراجم رجال الحديث ، ص ۱۳؛ زمين در فقه اسلامى ، ص ۷۰.

3.مطلع الأنوار احوال دانشمندان پاكستان و هند ، ص ۲۴ (مقدّمه) .

4.شهداء الفضيلة ، ص۱۷۲ . درباره علل وعوامل مهاجرت، دسته هاى مهاجران، شرايط تاريخى ـ اجتماعى و پيامدهاى اجتماعى و فرهنگى مهاجرت ايرانيان به هند ، به طور تفصيل ، ر.ك: مهاجرت تاريخى ايرانيان به هند (قرن هشتم تا هجدهم ميلادى) ، فصل هاى هفتم و هشتم.

5.مطلع الأنوار احوال دانشمندان شيعه پاكستان و هند ، ص۲۴ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3880
صفحه از 461
پرینت  ارسال به