293
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

اصولى ـ اخبارى ، نجف به رسالت علمى خود ، ادامه داد؛ ولى از اين به بعد ، مهاجرت بدان كمتر گرديد و در قرن دوازدهم ، اين مركزيت به تدريج به كربلا منتقل شد. ۱

بحرين

بحرين ، از مراكز كهن تشيّع بوده و در دوره صفوى به دنبال فراخوان علماى شيعى ، رفت و آمد بحرينى ها به ايران و بالعكس ، امرى رايج بوده است .
سيّد ماجد بن هاشم بن على صادقى (م ۱۰۲۸ ق) ، از نخستين علماى مهاجر بحرين به ايران است. وى در اواخر عمر به شيراز رفت و اوّلين كسى است كه در شيراز به نشر حديث پرداخت و به واسطه وجود شريفش مجمع رجال علم و ادب گرديد. ۲
شيخ حسين بن عبدالصمد ، پدر شيخ بهايى ، بعد از اقامت چندين ساله در ايران ، گويا آخرت را در بحرين جستجو مى كند. ۳
درباره وى آمده است:
از شاه طهماسب ، رخصت رفتن به زيارت بيت اللّه الحرام [ طلب ] نمود. بعد از انجام [ دادن ] اعمال حج به بحرين رفته و تا آخر عمر شريفش به تدريس علوم دينيّه مى پردازد. ۴
مطلب ديگرى كه درباره بحرين گفته شده و محقّقان بر روى آن انگشت گذاشته اند، مسئله اخباريگرى است.
گرايش به اخباريگرى ، محصول نفوذ برخى از گرايش هاى شيعى مناطق عربى

1.همان ، ص ۷۲.

2.تاريخ حديث ، كاظم مدير شانه چى ، ص ۱۶۶.

3.وى در نامه اى به فرزندش شيخ بهايى مى نويسد: «اگر دنبال دنيا هستى ، به هند برو ، و اگر آخرت را مى خواهى ، به بحرين بيا ، واگر نه دنيا و نه آخرت را مى خواهى ، در ايران بمان» (به نقل از: رياض العلماء ، ج ۲ ، ص ۱۲۱).

4.تاريخ حديث ، كاظم مدير شانه چى ، ص ۱۱۹.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
292

برخى معتقدند كه بازگشت حيات علمى به نجف در نيمه دوم قرن دهم هجرى اتّفاق افتاد و بعد از آن كه شهر حلّه به مدّت سه قرن مركزيت علمى را بر عهده داشت ، نجف به صورت مركز علمى درآمد. برخى ديگر ، اين بازگشت را به زمان مقدّس اردبيلى (م ۹۹۳ ق) نسبت مى دهند. ۱
على رغم بازگشايى مدارس شيعى در عراق ، اهمّيت اين شهرها ، على رغم توصيفشان به مراكز علمى شيعى ، تا نيمه قرن دوازدهم هجرى (هجدهم ميلادى) نمايان نشد. ۲ دليل آن را مى توان در انتقال مركزيّت تشيّع به مدّت دو قرن و نيم به ايران دانست ، ۳ كه اصفهان به صورت مركز انديشه هاى تشيّع درآمد.
مظاهر علمى نجف در اين دوره را به سه دسته مى توان تقسيم كرد:
۱. استمرار رشد علمى در حوزه هاى فقهى و اصولى؛
۲. بروز نشاط فكرى عميق در قرآن و حديث در حوزه حديث . شيخ فخرالدين طريحى ، كتاب مجمع البحرين را نگاشت و در علم رجال ، شيخ حسن بن عبّاس بن شيخ محمّد على بلاغى (م ۱۱ ق) ، كتاب تنقيح المقال فى علم الرجال را نوشت؛
۳. حركت اخبارى. ۴
با اشغال اصفهان توسط افغان ها در سال ۱۱۳۵ ق ، و سقوط حكومت صفويه ، علماى بسيارى ايران را به سوى عتبات مقدّس ترك نمودند؛ ولى ظهور حركت اخبارى توسط محمّد امين استرآبادى (م ۱۰۳۳ يا ۱۰۳۶ ق) ، باعث از رونق افتادن حوزه علميّه نجف گرديد. تا اواخر قرن يازدهم هجرى ، على رغم كشمكش هاى

1.موسوعة العتبات المقدّسة ، ج ۷ ، ص ۵۷.

2.شيعة العراق ، ص ۴۳۶ .

3.همان جا؛ صفويه در عرصه دين ، فرهنگ و سياست ، ج ۲ ، ص ۸۱۴ .

4.موسوعة العتبات المقدّسة ، ص ۶۰ ـ ۶۵.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3796
صفحه از 461
پرینت  ارسال به