289
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

مهاجر ، در تبيين اين اختلاف ها مى نويسد:
وى (محقّق كركى) ، قبل از وفات شاه اسماعيل در حدود سال ۹۲۹ ق ، ايران را به سوى عراق ترك كرد و علّت اين امر مشخصّ نشده ، ولى مى توان حدس زد كه ترس شاه اسماعيل از ادامه نفوذ مردان كارآمد و گسترش تفكّر عقلانى بوده است؛ چرا كه وى افكارش در باب «ولايت فقيه» ، همانند افكار شهيد اوّل بوده است. ۱
محقّق كركى ، پس از مهاجرت از ايران ، حدود شش سال در عراق ماند و بعد از وفات شاه اسماعيل صفوى و روى كار آمدن شاه طهماسب (۹۳۰ ق) ، مجدّدا به ايران برگشت. ۲

مرحله دومِ مهاجرت علماى جبل عامل به ايران

كاميابى هاى محقّق كركى در حكومت صفويه و انگيزه هاى شاه طهماسب ، مرحله بعدى هجرت عامليان را هموار ساخت. پس از محقّق كركى ، استوانه هاى علمى شيعه ، از جمله: كمال الدين درويش ، شيخ على بن هلال كركى ، شيخ حسين بن عبدالصمد شيعى حارث و پسرش شيخ بهاءالدين محمّد عاملى ، به ايران مهاجرت كردند كه اينان را بايد شناخته شده ترين چهره هاى مهاجر جبل عامليان به ايران ، پس از مهاجرت محقّق كركى قلمداد كرد و به دنبال آن ، به شكل بى سابقه اى در تاريخ تشيّع ، موج مهاجرت فقيهان جبل عاملى به سوى ايران ، آغاز شد. ۳

فشارهاى عثمانى ها ، عامل مهاجرت علماى جبل عامل

برخى از محقّقان و مستشرقان ، مهاجرت عامليان به ايران را ناشى از فشارهايى مى دانند كه امپراتورى عثمانى بر مناطق شيعه نشين جبل عامل و عراق داشته است.

1.الهجرة العاملية إلى ايران فى العصر الصفوى ، ص ۱۲۴.

2.همان ، ص ۱۲۵ ـ ۱۲۶.

3.عالم آراى عبّاسى ، ج ۱ ، ص ۱۵۴.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
288

مهاجرت محقّق كركى ، سرآغاز نخستين مرحله مهاجرت

نخستين مرحله مهاجرت علماى جبل عامل به ايران در سال ۹۱۶ ق ، ۱ با آمدن يكى از پُرآوازه ترين ، كامياب ترين و با نفوذترين آنها ، يعنى شيخ على بن عبدالعال كَرْكى (۸۷۰ ـ ۹۴۰ ق) ، مشهور به محقّق ثانى آغاز شد. ۲
عقيده اى بر خلاف اين نظر وجود دارد و آن اين كه شيخ على بن عبدالعال كركى ، از علماى زمان طهاسب صفوى ، شيخ على كركى (محقّق كركى) را از جبل عامل به ديار عجم آورده است. ۳ آنچه مسلّم است اين كه محقّق كركى ، در زمان شاه اسماعيل صفوى به ايران آمده است. علاّمه مجلسى در اين باره مى نويسد:
سلطانِ سلاطين و مروّج دين مبين ، شاه اسماعيل ـ حشره اللّه مع آبائه الطاهرين و صلوات اللّه عليهم أجمعين ـ خاتم المجتهدين شيخ على بن عبدالعال را از جبل عامل ، طلبيده و او را اِعزاز و اِكرامِ بسيار نمود و پيوسته در مسائل دين و دنيا به او رجوع مى فرمودند و بعد از آن جناب ، پيوسته اين طريقه در سلسله سلطنت ايشان ، مسلوك بوده و مى باشد. ۴
على رغم اين دعوت ، با توجّه به اشتغال دائمى شاه اسماعيل صفوى به جنگ ، برگزارى مجالس جشن ، سرور ، باده گسارى و... ، هيچ قرينه اى مبنى بر توجّه خاصّ شاه اسماعيل به محقّق كركى وجود ندارد. ۵
گويا اينها و مسائلى از اين قبيل ، باعث بروز اختلافاتى بين شاه اسماعيل صفوى و محقّق كركى شده و محقّق كركى را براى ترك ايران ، تحريك كرده است. سيّد جعفر

1.الهجرة العاملية إلى ايران فى العصر الصفوى ، ص ۱۲۳.

2.مهاجرت علماى شيعه از جبل عامل به ايران در عصر صفوى ، ص ۸۳؛ ايران عصر صفويه ، ص ۲۹؛ شاه طهماسب اول ، ص ۶۲۰.

3.تشيّع و تصوّف ، ص ۳۹۳.

4.دين و سياست در دوره صفوى ، ص ۲۶۵.

5.شاه طهماسب اوّل ، ص ۶۲۰ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3835
صفحه از 461
پرینت  ارسال به