279
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

عامليان ، چنان كه آمد ، ابن خاتون شيخ اسداللّه بن شيخ مؤتمن ، به سال ۱۰۶۷ ق ، چهارصد نسخه كتاب ، و شيخ بهايى نيز از كتاب هاى نفيس خود ، وقف آن نمودند.
۲. ايجاد مدارس و حلقه هاى درس ، جهت تعليم متون دينى و حديثى در شهرها و مراكز مختلف از جمله اصفهان ، مشهد ، شيراز و... .
علماى مهاجر ، بعد از ورود به ايران ، بيشتر فعّاليت خود را براى آموزش ، متمركز ساختند و با پشتيبانى حاكمان صفوى ، حوزه هاى بحث و تدريس را رونق بخشيدند.
اين عالمان ، بيشتر در شهرهاى شيراز ، تبريز ، قزوين و اصفهان ـ كه اهمّيت سياسى و رونق اقتصادى داشتند ـ و يا در مشهد و قم (با توجّه به اهميّت مذهبى آنها) سكنا گزيدند و به ترويج دانش هاى شيعى پرداختند. ۱
۳. ظهور ادبيات ردّيه نويسى و مقابله علماى شيعى با آن. ۲
به دنبال تشكيل دولت شيعى صفوى كه منجر به مهاجرت بسيارى از علماى اهل سنّت گرديد ، رساله ها و كتاب هاى متعدّدى توسط فقهاى سنّى عليه شيعه نوشته شد كه در آنها ، فتوا به ارتداد و كفر شيعيان داده شد. در اثر يكى از اين فتواها در سال ۹۱۹ ق ، قريب به چهل هزار تن از شيعيان در سرزمين عثمانى قتل عام شدند. ۳
در مقابل اين حركت ، برخى از فقهاى عصر صفوى به مقابله برخاستند و به نگارش رساله ها و صدور فتواهاى ضدّ سنّى پرداختند. نفحات اللاهوت فى لعن الجبت والطاغوت ، از محقّق كَرْكى (م ۹۴۰ ق) ، يكى از اين رساله ها بود كه به «رساله لعنيّه»

1.مهاجرت علماى شيعه از جبل عامل به ايران در عصر صفوى ، ص ۱۶۷.

2.براى تفصيل بحث ، ر. ك: «ادبيات رديّه نويسى در روزگار نخست صفوى» ، صفويه در عرصه دين ، فرهنگ و سياست ، ج ۱ ، ص ۶۷ ـ ۸۶.

3.همان ، ص ۳۷؛ علاّمه مجلسى ، ص ۲۸.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
278

وقف كرد و بسيارى از آنها به دلايلى ، از جمله بى توجّهى متولّى ، از بين رفت. ۱
به گفته برخى از منابع ، از ديگر خدمات فرهنگى مهاجران عاملى ، بنيان گذارى كتاب خانه ارزشمند آستان قدس رضوى است. فضيلت اين خدمت گران بها ، نصيب شيخ اسداللّه بن محمّد مؤمن خاتونى شد. وى در سال ۱۰۶۷ ق ، تعداد ۳۹۹ كتاب دست نوشت را وقف اين كتاب خانه كرد. ۲
درباره كتاب خانه آستان قدس ، گفتنى است كه هر چند درباره مبدأ تاريخ و چگونگى تأسيس آن ، اطّلاع دقيقى در دست نيست؛ ولى مستنداتى از قديم ترين وقف ها ، تاريخ تأسيس اين كتاب خانه را به سال ۳۶۳ ق ، مى رسانند. ۳
كتاب خانه آستان قدس ، در طول تاريخ ، گرفتار حوادثى از قبيل توفان و ديگر تهاجمات شد. در اواخر قرن دهم و اوايل قرن يازدهم ، مورد هجوم قرار گرفت و به تعبير مؤلّف عالم آراى عبّاسى در ضمن وقايع سال ۹۹۸ ق ، «به دست ازبكان بى تميز نادان درآمد» و «آن دُرَر گران مايه را چون خَزَفْ ريزه بى بها به يكديگر مى فروختند».
ولى انتساب بنيانگذارى آن به عامليان ، شايد به دليل اهتماماتى است كه سلاطين صفوى به آستان قدس داشتند ، از جمله وقف املاك خود براى آن و تعيين يك عالم برجسته براى اِشراف بر آن به عنوان «خازن الكتب».
در اين دوره ، وقف هاى عمده اى نيز به كتاب خانه صورت گرفت و در بين

1.رياض العلماء و حياض الفضلاء ، عبداللّه الأفندى ، ج ۴ ، ص ۲۶۶؛ صفويه در عرصه دين ، فرهنگ و سياست ، ج ۲ ، ص ۷۴۰ .

2.الهجرة العاملية إلى ايران فى العصر الصفوى ، ص ۲۳۷؛ مهاجرت علماى شيعه از جبل عامل به ايران در عصر صفوى ، مهدى فرهانى منفرد ، ص ۱۶۸.

3.گنج هزار ساله ، كتاب خانه مركزى آستان قدس رضوى قبل و بعد از انقلاب ، رمضانعلى شاكرى ، ص ۲۹ ، ۳۴ ـ ۳۵ ، ۵۵ و ۹۲.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4049
صفحه از 461
پرینت  ارسال به