نيازمندى هاى دينى توده مردم در داخل قلمرو حكومت ، حاكمان صفوى نيازمند ابزارهايى بود كه علما توانستند آنها را فراهم نمايند. از جمله اقدامات علما ، اينها بود:
۱. انتقال نُسَخ از بلاد عربى و هند به داخل ايران و استنساخ كتب ، بويژه كتب حديثى ، و گسترش كمّى و كيفى كتاب خانه ها. ۱
هم زمان با مهاجرت علماى جبل عامل ، بحرين و عراق ، آثار ، نوشته ها و كتاب خانه هاى شخصى آنها به ايران انتقال يافت و اين ، عامل مهمّى در تحوّل فرهنگى ايران عصر صفوى گرديد.
نسخه بردارى از منابع داخل و خارج قلمرو صفويه و انتقال اين منابع به ايران ، كارى رايج و مرسوم گرديد. به دليل وجود بيشتر آثار مخطوط شيعه در عراق ، ۲ نسخه بردارى از اين آثار ، شدّت بيشترى يافت. شيخ جعفر محبوب ، در توصيف «مكتبة العلويّة»ى نجف مى نويسد :
در اوايل قرن دهم و يازدهم ، رجال علم براى مطالعه و نسخه بردارى به اين كتاب خانه مراجعه مى كردند و در بعضى از كتاب هاى امانتى اين كتاب خانه ، اسامى كتاب دهندگان و كتاب گيرندگان را ديدم... . ۳
درباره هند ، گفتنى است كه شيخ على منشار ، پدر زن شيخ بهايى ، كتاب هاى بسيارى از هند به ايران آورد كه بعدها جزو كتاب خانه شخصى شيخ بهايى شد . افندى ، درباره اين كتاب ها مى گويد:
شنيدم كه آنها ، چهار هزار مجلّد كتاب بود. اين كتاب ها به ارث به تنها فرزند دختر شيخ على رسيد كه همسر شيخ بهايى شد. شيخ ، آنها را
1.براى آشنايى تفصيلى با اين بحث ، ر.ك: اشاراتى در باب كتاب و كتاب خانه در دوره صفوى . براى اطّلاع بيشتر درباره انتقال نسخه هاى كتب از بلاد عربى به ايران صفوى ، ر. ك: «نسخه هاى مهاجر از بلاد عربى به ايران صفوى» ، صفويه در عرصه دين ، فرهنگ و سياست ، ج ۲ ، ص ۷۳۹ و ۸۰۷.
2.صفويه در عرصه دين ، فرهنگ و سياست ، ج۲، ص ۸۱۴ .
3.موسوعة العتبات المقدسة (قسم النجف) ، جعفر خليلى ، ج ۷ ، ص ۲۳۸.