مقدّمه كتاب مهم خود المهذّب البارع ، به طرح مباحث درايه پرداخته است . ۱
در قرن نهم هجرى ، همچنين ، ابن ابى جمهور احسايى در برخى آثار خود ، به مباحث مرتبط با درايه پرداخته است . وى ، بنا به گزارش محقّق تهرانى ، داراى كتابى به نام تحفة القاصدين فى معرفة اصطلاح المحدّثين ۲ بوده است كه متأسّفانه ، تاكنون نسخه اى از آن شناسايى نشده است . ۳
ابن ابى جمهور ، در كتاب منتشر شده خود ، يعنى كاشفة الحال عن أحوال الاستدلال ـ كه درباره مبادى اجتهاد و استنباط احكام شرعى است ـ درباره شمارى از اصطلاحات درايه ، سخن گفته است . وى ، تقسيم بندى علاّمه حلّى از احاديث را پذيرفته و بر استفاده از آن در بازشناسى اقسام حديث ، تأكيد كرده است . ۴ وى ، همچنين در بخش اقسام حديث در كتاب عوالى اللئالى ، پس از تعريف اقسام حديث ، مى افزايد كه در مقام تعارض دو حديث ، اگر نتوان ميان آنها سازگارى برقرار كرد ، به ترتيب ، اقسام زير بر حديث معارض خود ، مقدّم است : متواتر ، مشهور ، صحيح ، حسن و موثّق . از نظر وى ، عمل به حديث ضعيف ، مُرسل و مقطوع ، روا نيست ، مگر آن كه ارسال كننده ، شخصى مانند زراره يا ابوبصير باشد كه ارسال آنها ، در حكم اِسناد است . نيز اگر حديث مقطوع توسّط اصحاب ، مورد قبول واقع شده باشد ، بدان عمل مى شود . حديث مقطوع ، در اين صورت «مقبول» ناميده مى شود . ۵
فعّاليت ها و اقداماتى كه در اين دوره در زمينه دانش درايه صورت گرفت ، سبب ساز نگارش آثار مستقل در اين موضوع در قرن دهم شد و شهيد ثانى (مق ۹۶۵ ق) ، كتاب الرعاية فى علم الدراية را نگاشت .
1.ر .ك : المهذّب البارع ، ج۱ ، ص۶۶ ـ ۶۷ .
2.الذريعة ، ج۳ ، ص۴۶۱ (ش ۱۶۸۶) .
3.فهرستگان نسخ خطّى (درايه و رجال) ، ص۳۶ (ش۴۱) .
4.ر .ك : كاشفة الحال عن أحوال الاستدلال ، تحقيق : احمد كنانى ، فصل چهارم .
5.عوالى اللئالى ، ج۴ ، ص۱۳۸ ـ ۱۳۹ .