خود ، نقل مى كند .
از سوى ديگر ، در متن الدلائل البرهانيّة آمده : «يقول عبدالرحمان بن محمّد بن العتائقى ـ عفا اللّه عنه ـ» ۱ كه اين تعبير ، نشانگر آن است كه كتاب از وى است ؛ زيرا احتمال نقل علاّمه حلّى از ابن عتائقى ، به سبب خردسالى وى در زمان حيات علاّمه ، ضعيف است . ۲ محدّث اُرمَوى اين تعبير را از باب نقل اكابر از اَصاغر دانسته و در عين حال ، تصريح كرده كه اگر عالمان [ تراجم ] اين كتاب را به علاّمه حلّى نسبت نداده بودند ، مى گفتم كه از آنِ ابن عتائقى است ؛ چرا كه عبارت يادشده ، ظهور در اين امر دارد . ۳
با توجّه به آنچه ياد شد ، انتساب كتاب به ابن عتائقى ، موجّه تر به نظر مى رسد . بويژه آن كه وى به گزينش متون متقدّم علاقه مند بوده و آثار ديگرى نيز تلخيص نموده است . ۴
به هر روى ، گزينش كننده كتاب ، در ابتداى آن تصريح كرده كه كتاب ابن طاووس را متضمّن ادلّه قاطعى در تعيين موضع مرقد مطهّر اميرمؤمنان عليه السلام يافته و بيشتر آن را با حذف اسانيد و مكرّرات ، گزينش كرده است . ۵ كتاب به سان اصل ، داراى دو مقدّمه و پانزده باب است . از نسخه هاى خطّى كتاب ، نسخه نگارش يافته توسّط محمّدحسين خادم كتابدار ، به سال ۱۰۹۰ق ، موجود در مدرسه شهيد مطهّرى ونسخه موجود در آستان قدس رضوى ، شايان ذكر است . ۶
1.همان ، ص ۸۶۷ .
2.زادروز ابن عتائقى ، دانسته نيست ؛ امّا وى در سال ۷۸۶ ق ، زنده بوده است (ر .ك : رياض العلماء ، ج۳ ، ص۱۰۶) .
3.الدلائل البرهانيّة (الغارات) ، ج۲ ، ص۸۶۷ .
4.ر .ك : الحقائق الراهنة ، ص۱۱۱ .
5.الدلائل البرهانيّة ، ص۸۳۷ .
6.مكتبة العلاّمة الحلّى ، ص۲۹ .