كتاب الوجيزة ۱ تلخيص نموده و در واقع ، وى اين قواعد را به جاى مقدّمه بر كتاب الحبل المتين خود ، نگاشته و در سال ۱۰۱۰ ق ، به پايان رسانده است.
از اواسط قرن يازدهم هجرى به بعد ، شيخ فخر الدين بن محمّد على طريحى نجفى (م ۱۰۸۵ ق) ، خالق اثرى به نام جامع المقال فيما يتعلّق بأحوال الحديث و الرجال ۲ گرديد. وى در اين كتاب ، اصطلاحات و مطالبى كه براى شناخت حديث و روايات لازم است ، جمع آورى نموده است. اين كتاب در يك «مقدّمه» و دوازده «باب» و يك «خاتمه» گردآورى شده و به الدراية لمعرفة الراوى و الرّواية ملقّب گشته و در سال ۱۰۵۷ ق ، نگارش آن به پايان رسيده است.
رجـال
در قرن دهم هجرى به دنبال توجّه به حديث و گسترش فعّاليت هاى حديثى ، بررسى اسناد احاديث ، مورد توجّه محقّقان قرار گرفت. به دنبال اقداماتى از قبيل احياى كتب حديثى ، شرح و حاشيه و تعليقه نويسى بر كتب اربعه ، همين سياست درباره كتب اربعه رجالى ۳ هم در پيش گرفته شد.
محقّقان قرن هاى دهم و يازدهم هجرى ، با توجّه به آثار پيشينيان در علم رجال ، دست به كارهاى تازه اى زدند . اوّلين فعاليّت رجالى شناخته شده در اين دوره ، نهاية الآمال فى ترتيب خلاصة الأقوال ، ۴ تأليف نورالدين على بن على منعل قمى(ق ۱۰ ق) است كه در سال ۹۷۴ ق ، به پايان رسيده است. مؤلّف در اين كتاب ، دو بخش «ثقات» و «ضعاف» كتاب رجالى علاّمه حلّى ، خلاصة الأقوال را در دو بخش تنظيم نموده و
1.الذريعة ، ج ۲۵ ، ص ۱۵؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۱ ، ص ۳۹؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آستان قدس ، مجموعه ش ۱۲۲۳۲.
2.الذريعة ، ج ۵ ، ص ۷۳؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۹ ، ص ۵۴.
3.رجال النجاشى ، رجال الكشى ، الفهرست و الرجال شيخ طوسى.
4.فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۱۲ ، ص ۳۳۵.